چکیده:
هدف پژوهش حاضر نقش ویژگیهای شخصی و عوامل انگیزشی با میانجیگری خستگی ناشی از رسانه اجتماعی بر اشتراکگذاری اطلاعات تأیید نشده در دوران کووید 19 بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه سمنان در سال تحصیلی ۰۰-۱۳۹۹ بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ۲۳۰ نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای ویژگیهای شخصی (خلف و همکاران، 2014) عوامل انگیزشی (اسلام و همکاران، 2020)، خستگی ناشی از رسانه اجتماعی (اسلام و همکاران، 2020) و اشتراکگذاری اطلاعات تأیید نشده (لااتو، 2020) بود. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب (91/0)؛ (87/0)؛ (71/0)؛ (82/0) بود. یافتهها نشان داد که کاوشگری، دینداری و خودتنظیمی ضعیف بر به اشتراکگذاری اطلاعات تأیید نشده اثر معناداری ندارد. استفاده از شبکههای اجتماعی برای سرگرمی و خودارتقایی اثر معناداری بر به اشتراکگذاری اطلاعات تأیید نشده و خستگی ناشی از رسانه اجتماعی دارند. خستگی ناشی از رسانه اجتماعی اثر معناداری بر به اشتراکگذاری اطلاعات تأیید نشده دارد. کاوشگری دینداری و خودتنظیمی ضعیف، سرگرمی و خودارتقایی با میانجیگری خستگی ناشی از رسانه اجتماعی اثر غیرمستقیم بر به اشتراکگذاری اطلاعات تأیید نشده شبکههای اجتماعی ایفا میکنند. نتایج پژوهش اهمیت نقش عوامل انگیزشی در خستگی ناشی از رسانه اجتماعی و بهتبع آن به اشتراکگذاری اطلاعات تأیید نشده شبکههای اجتماعی را نشان میدهد.
The aim of the present study is to investigate the role of motivational factors and personal characteristics on sharing of unconfirmed information by mediating social media fatigue in the time of COVID 19. This study is an applied study in terms of purpose and is a type of descriptive-correlational studies in terms of data collection method. Statistical population of the study consisted of all students at Semnan University in the academic year 2020-2021 that 230 people were selected as sample by stratified random sampling method. Study instrument included personal characteristics (Khalaf & et al., 2014), motivational factors (Islam & et al, 2020), social media fatigue (Islam & et al, 2020) and sharing of unconfirmed information (Laato & et al, 2020) questionnaires. Reliability of questionnaires using Cronbach's alpha, was respectively (0.91); (0.87); (0.70); (0.81). The results showed that Exploration, religiosity and poor self-regulation have no significant effect on sharing of unconfirmed information. Usage of social networks for entertainment and self-promotion has a significant impact on sharing of unconfirmed information and social media fatigue. Social media fatigue has a significant impact on sharing of unconfirmed information. Exploration, religiosity, poor self-regulation, entertainment, self-promotion have an indirect effect on sharing of unconfirmed information of social networks through mediation of social media fatigue. The results indicate the importance of the role of motivational factors in social media fatigue and consequently sharing of unconfirmed information of social networks.
خلاصه ماشینی:
sjafari دريافت مقاله : ١٤٠٠/٩/٣ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٢/٢٨ 207 The Role of Motivational Factors and Personal Characteristics on Sharing of Unconfirmed Information by Mediating Social Media Fatigue in the Time of COVID 19 Mehrnaz Younesi, Master student of educational management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
(2017 فقدان نقد افکار و تقويت ايده هاي راديکالي ٢ در اتاق هاي پژواک مجازي رسانه هاي اجتماعي با افزايش انتشار اطلاعات غلط مرتبط است ( ,Vaccari, Siegel ,́Tucker, Guess, Barbera Sanovich & Nyhan, 2018; Mele, Lazer, Baum Grinberg, Friedland, (٢٠١٧ ,Mattsson &Joseph, در طول بيماري کوويد ١٩ ارتباط هاي صريح در زمان وخامت اوضاع و ارزيابي هاي اقدام هاي بهداشتي توصيه شده براي اطمينان از عملکرد صحيح مردم و به دور از اضطراب غيرضروري، موردنياز بود (٢٠٢٠ ,et al &Farooq ).
در واقع اين پژوهش در پي پاسخ به اين سؤال است که به اشتراکگذاري اطلاعات تأييد نشده توسط دانشجويان در شبکه هاي اجتماعي تحت تأثير ويژگيهاي شخصي (کاوشگري، دينداري، خودتنظيمي ضعيف ) و عوامل انگيزشي (سرگرمي، خودارتقايي) آنان قرار ميگيرد؟ نتايج پژوهش Omar &Apuke در سال (٢٠٢٠) با عنوان اخبار جعلي و کرونا حاکي از آن بود که بشردوستي مهم ترين عامل در پيش بيني انتشار اخبار دروغ کوويد ١٩ است و انگيزه کاربران براي اشتراکگذاري اطلاعات غلط در مورد کوويد ١٩ اجتماعي شدن ، جستجوي اطلاعات و گذر زمان ، بود.