چکیده:
ارائه مفاهیم درس ریاضی که تمایل درونی و طبیعی دانش آموزان را به درک آنچه باید یاد بگیرند،
افزایش میدهد خدمت بزرگی به دانش آموزان است. کودکان حتی در سنین کودکی به ایده های ریاضی
علاقه مند هستند به طوری که از طریق تجربیات زندگی روزمره، آنها به تدریج ایده های پیچیده ای در
مورد اعداد، الگوها، اشکال، مقادیر، دادهها و اندازه به طور غیر رسمی بدست میآورند که بسیاری از آنها
درست و منطقی هستند؛ بنابراین، کودکان حتی قبل از این که وارد مدرسه شوند، ایده های ریاضی بسیاری
را به طور کاملا طبیعی یاد میگیرند. متخصصان این حوزه معتقدند: مهم ترین اهداف یادگیری در این
کلاسها، شامل: حل مساله، استدلال کردن، مهارت های تفکر انتقادی، کاربرد تاملی و فعال دانش و
مهارت های خود تنظیمی هستند همچنین در چشم انداز ساخت و سازگرایی، فرایند یادگیری؛ به خودی
خود به عنوان مهم ترین هدف یادگیری و موضوع تربیتی قلمداد میشود. تدریس مبتنی بر E5 تدریسی
است که با ارائه ی حقایق آغاز نمیشود بلکه فرصت هایی جهت واداشتن دانش آموزان به تفکر ایجاد
میکند. یکی از الزامات این نوع تدریس آن است که معلم معتقد باشد که دانش اموزان می توانند فکر
کنند. متخصصصان این الگو اعتقاد دارندکه یادگیری واقعی تنها زمانی رخ میدهد که فراگیر شخصا به
سازمان دادن به محتوای برنامه همت گمارد تا به ساختن معنا و مفهوم اختصاصی برای محتوا نایل شود.
تاکید میشود که محتوا باید توسط شخص دانش آموز انتظام یابد و نه توسط دیگران و برای او.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که رشد درک مفاهيم دانش رياضي، درک مفهومي و استدلال رياضي به عنوان يکي از مهارت هاي آموزش و يادگيري در قرن بيست و يکم مي باشد لذا براي تقويت آن ، به روش هاي طراحي آموزشي نوين که با تغييرات جهاني متناسب باشد نياز است .
يادگيري همراه با درک ميتواند از طريق تعاملات کلاس درس افزايش يابد يعني دانش آموزان با ارائه و بيان ايده ها و حدس هاي رياضي ياد ميگيرند که چگونه تفکرات خود و ديگران را ارزيابي کنند و مهارت هاي استدلال رياضي را رشد و توسعه دهند.
نقش معلم در تقويت توانايي استدلال رياضي دانش آموزان : NCTM (٢٠٠٠) معتقد است براي کمک به دانش آموزان براي توسعه عادت هاي سودمند تفکر و استدلال ، معلمان خودشان بايد رياضيات را خوب درک کنند.
synthesis 47 نقش روش تدريس فعال در يادگيري رياضي: روش هاي تدريس فعال ، روش هايي است که دانش آموز چه از نظرجسمي و چه از نظر ذهني با موضوع درگير بوده و محيط کاري براي او لذت بخش باشد.
روش هاي تدريس فعال مستلزم استفاده از راهبردهايي است که فرصت هايي را براي فعاليت دانش آموزان فراهم ميکند.
(صيادي، ١٣٨٣) اهداف يادگيري در تدريس مبتني بر الگوي E٥: متخصصان اين حوزه معتقدند: مهم ترين اهداف يادگيري در اين کلاس ها، شامل : حل مساله ، استدلال کردن ، مهارت هاي تفکر انتقادي، کاربرد تاملي و فعال دانش و مهارت هاي خود تنظيمي هستند همچنين در چشم انداز ساخت و سازگرايي، فرايند يادگيري؛ به خودي خود به عنوان مهم ترين هدف يادگيري و موضوع تربيتي قلمداد ميشود (دي کوک و همکاران ، ٢٠٠٤).