چکیده:
زمانی که در خصوص شرکتهای هرمی صحبت میشود انچه که به ذهن متبادر میرسد این است که هر شخصی باید تعدادی زیر مجموعه جذب نماید تا سود کند بدون انکه بدانیم سود اصلی به چه کسی میرسد؟
ایا ممکن است این شرکتها در غالب بازاریابی شبکه فعالیت ناسالم داشته باشند؟
نقض اعمال این شرکت را با دلایل فقهی و حقوقی و یا معنوی و مادی شرح میدهم.
دلایل معنوی: (ایه 32سوره اعراف میفرماید من حرم زینه الله اخرج الباده و الطیبات من الرزق) در این ایه خداوند سرزنش میکند کسی را که حرام کند زینت الهی را هز مصرف رزق و کالاهایی که برای بندگانش پاک قرار داده است.
در این سیستمها پورسانتهای بالا نصیب افراد بالای ساختار هرمی میشود؛ در حالی که پوسانتی که در شرکتهای اقتصادی متعارف به بازاریابان میدهند؛ از سقف معقولی فراتر نمیرود؛ زیرا این پورسانتها از محل سود معقول شرکت تامین میشود و نمیتواند بیشتر از یک مقدار معین باشد. سپس وقتی شرکتی برای بازاریابان خود رقم بالایی از پورسانت را در نظر میگیرد میتواند نشانههایی دال بر خروج مبادلات از حد و حدود متعارف و سالم ان باشد.
همانطور که اقتصاد دانان و اهل فن بیان میکنند؛ چنین فعالیتهایی کاملا با اقتصاد سالم، رقابتی و غیر استثماری مغایرت دارند.
بنابراین بررسی این پدیده در حوزه ی مسائل دینی و جایگاه ان در اقتصاد اسلامی به نظر لازم و ضروری است.
هرگاه از شخصی عملی سر بزند که باعث فریب خوردن شخص دیگری بشود و ضرر و زیانیمتوجه او گردد، شخص نخست به موجب این قائده ضامن است و باید از عهده ی خسارت وارده براید. (قواعد فقه)
این عمل بلعکس افرادی است که پول خود را از طریق رباخواری، رانت، فریب و ظاهر سازی یا کسانی که بدنبال ارزان خریدن و گران فروختن در شهرهای بزرگ هستند اغلب در شهرهای کوچک تمرکز دارند؛ زیرا افرادی که در شهرها یا کلان شهرها هستند به خوبی میدانند با چه سوانحی روبه رو هستند اما اشخاص ساده دل و کم سواد که اغلب از جهان اطراف خالی از هرگونه اطلاعات درباره ی اینگونه شرکتها از این سرجوخه دسیسههای هرمی بیخبرند ویا کم خبر! انها به این انسانهای بیریا که اغلب با کلماتی امیخته با تلویح و به اصطلاح مدرن و شیک با فعالیتهای غیر قانونی و غیر شرعی به هم نوعانشان ظلم میکنند؛ بلکه برکتی که بواسطه ی کسب درامد حلال بدست میاید از زندگی خودشان دور میکنند واقتصاد خود و جامعه را در سراشیبی سقوط قرار میدهند.