چکیده:
تغییر ودگرگونی با شتاب از ویژگیهای این هزاره است. لازمه ایجاد تغییر آگاهی و دانش است تا بتوان از طریق آن به خلق ارزشی جدید مبادرت نمود تا در میان رقبا سهمی کسب نماییم. هدف یادگیری سازمانی توانمند سازی مدیران و کارکنان سازمانها برای مقابله با محیط پرتلاطم تجاری و برتری رقابتی و پویایی سازمان است. تنها منبع قدرت و ماندگاری سازمانها، یادگیری بهتر و سریع تر نسبت به رقباست. هدف اولیه یادگیری سازمانی افزایش کمیت و کیفیت عملکرد میباشد که قابلیتهای استراتژیک را افزایش میدهند و شرکت را به تقویت یک موقعیت مزیت رقابتی و بهبود نتایج قادر میسازد. با توجه به نقش و اهمیت نوآوری استراتژیک در توسعه و بهبود سازمانی و به دلیل اهمیتی که نوآوری استراتژیک در کسب مزیت رقابتی پایدار دارد، این تحقیق بر آن است که به بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر ظرفیت نوآوری استراتژیک بپردازد. جامعه آماری تحقیق کارکنان شرکتهای دانش بنیان حوزه نانو میباشد که بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران حجم نمونه آماری 164 نفر تخمین زده شد. تحلیلها با استفاده از نرم افزارهای لیزرل به منظور ارزیابی مدل معادلات ساختاری و PLS برای تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین متغیرهای تحقیق وجود داشته و سازوکارهای یادگیری سازمانی در ظرفیت نوآوری استراتژیک تاثیر گذار است.
Changing and rapid alteration is the feature of this century. For revolution we need knowledge and wisdom that able us to create new values in which take share among competitors. The purpose of organizational learning is to enable manegers and staffs for countering turbulent environment and aiming competitive advantages.The only organization power source and stability is fast learning. The primary purpose of organizational learning is increasing quality and quantity of performance which growth the strategic capabilities and make the firm to gain competitive advantages.According to the importance of strategic innovation in organizational development and improvement and the importance of strategic innovation in sustainable competitive advantage, this paper tries to examine the relationship between organizational learning and strategic innovation capacity. The statistical society are employees of Nano technology firms which are 164 according to Cochran formula. We made the analysis by the Spss and PLS. Results showed a significant positive correlation among the research variables, so learning mechanisms have impact on strategic innovation capacity
خلاصه ماشینی:
بر اساس پژوهش آن ها عملکرد سازمان و افراد وابسته به عواملي چون مهارت فردي ، يادگيري و نوآوري راهبردي است و اين عوامل با هم رابطه مثبت و معناداري دارند[٢٦].
[36] يادگيري سازماني : يادگيري سازماني فرايندي است که سازمان دانش جديد و بينش را ازطريق تجربيات مشترک و متداول افراد درون سازمان ايجاد کرده و گسترش مي دهد و به صورت بالقوه مي تواند بر عملکرد اثر بگذارد و موجب بهبود توانمندي هاي شرکت شود [٢٧].
بنابراين مي توان اين گونه توضيح داد که ظرفيت بهره برداري مي تواند منجر به تغييراتي در رويه هاي عملياتي جاري سازمان شود که براي ايجاد ارزش جديد سازمان و همچنين نوآوري راهبردي سازمان ضروري است [٤].
هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي سازوکارهاي يادگيري سازماني است که منجربه افزايش ظرفيت نوآوري راهبردي در سازمان ها مي شود [٥٠].
Investigating the relationship between knowledge stagnation, organizational learning and organizational innovation in Yazd higher education centers.
),The Blackwell Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management, 356-371.
Effects of strategic contracts on the relationships between organizational learning, innovation and financial performance.
Investigating the relationship between individual skills, organizational learning, innovation and organizational performance in small and medium industries of Markazi province.
Innovation, organizational learning, and performance.
Absorptive capacity, learning and performance in international joint ventures, Strategic Management Journal, 22(12), 1139-1161.
Organizational learning, innovation and performance:a study of malaysian small and medium sized enterprises, International Journal of Business and Management, 6(1), 2.
The role of knowledge management in the innovation of leading organizations.
The satisficing principle in capability learning, Strategic Management Journal, 21(10-11), Special Issue), 981-996.