چکیده:
این پژوهش به بررسی اثرات ارزش ادراک شده، هنجارهای ذهنی، نگرش و کنترل رفتاری ادراکشده بر
رفتار بازیافت پرداخته است. روش تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار
مورد استفاده لیزرل میباشد. در این تحقیق برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های استاندارد
استفاده شده است که پس از حصول اطمینان از اعتبار و پایایی آن مورد استفاده قرار گرفتند که درنهایت
٣٨٧ پرسشنامه قابل استفاده به دست آمد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد که متغیر هنجارهای
ذهنی، نگرش و کنترل رفتاری بر قصد رفتاری تاثیر مثبت و معناداری دارند ولی متغیر ارزش ادراک شده
تاثیر معنیداری بر قصد رفتاری ندارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که متغیر قصد رفتاری بر رفتار
بازیافت ثتاثیر معنیداری دارد که شدت این تاثیر ٠/٦٧ میباشد
خلاصه ماشینی:
پيشرفت و رضايت شغلي در ميان اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات فرشته السادات فخرزاده ضيابري کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي موسسه غيرانتفاعي علامه جعفري، ايران چکيده از آنجا که انگيزه پيشرفت يکي از انگيزه هاي مهمي است که بر اساس آن عملکرد و رفتارهاي متفاوتي از افراد بروز مي کند و در صورت شناخت وضعيت انگيزه اي افراد، مي توان تا ميزان زيادي رفتار بعدي افراد را پيش بيني کرد؛ لذا بايستي تلاش شود تا مباني انگيزشي و عوامل محرک و متغيرهايي که رفتار آن ها را شکل مي دهد، شناخته و مورد تجزيه و تحليل قرار داد.
يافته ها اين مطالعه گوياي اين مطلب است که اگر مسئولان دانشگاه ازاد اسلامي واحد علوم تحقيقات اين امر را مورد توجه قرار دهند و به کيفيت امور آموزشي سازمان خود و تعهد افراد نسبت به سازمان اهميت دهند و از سطوح رضايت در ميان اعضاي هيأت علمي نيز آگاه شوند و به ارزيابي جنبه هاي مختلف رضايت شغلي بپردازند حوزه هايي که باعث کاهش رضايت مي گردند شناسايي ميشوند و در نتيجه ميتوان راهبردهايي براي بهبود رضايت شغلي اعضاي هيأت علمي در اين زمينه پيش گرفت .
100 نتايج حاصل از رگرسيون همزمان نشان داد که انگيزش پيشرفت استادان رابطه مثبت و معناداري با خودکارآمدي آنها دارد و ميتواند به عنوان پيش بيني کننده مناسبي براي خودکارآمدي مورد استفاده قرار بگيرد.
اين بدان معنا است که اگر عوامل اثر گذار بر انگيزش پيشرفت اعضاي هيأت علمي دانشگاه ازاد اسلامي واحد علوم تحقيقات مورد توجه قرار گيرد، ميتوان سطح خودکارآمدي آنان را به ميزان زيادي افزايش داد.
نتايج حاصل از رگرسيون همزمان نشان داد که رضايت شغلي استادان رابطه مثبت و معناداري با خودکارآمدي آنها دارد و ميتواند به عنوان پيش بيني کننده مناسبي براي خودکارآمدي مورد استفاده قرار بگيرد.