چکیده:
دانش فعالیتی است با این هدف، که در سازمان محیطی اجتماعی و فنی ایجاد کند تا در آن دانش تولید
شده و با دیگران به اشتراک گذاشته میشود. در کنار دانش دانستن به وجود میآید در واقع پس از کسب
دانش این دانستن است که در فرد شکل خواهد گرفت و فرد میتواند با دانستن خود دانش را انتقال دهد،
میتوان گفت دانش و دانستن دو مکمل یکدیگر برای فهمیدن هستند، فهمیدن آن است که ارتباط بین
تعداد زیادی از مفاهیم را (کثرت) دریابیم و همگی آنها را به یک ریشه ی مشترک (وحدت) برسانیم.
یافتهها نشان میدهند بین متغیرهای دانش، دانستن و فهمیدن ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
عباباف (١٣٧٦)، در پژوهش خود تحت عنوان «مقايسه راهبردهاي يادگيري دانش آموزان قوي و ضعيف دوره دبيرستان مناطق ٢و٤ و ١١ تهران » نشان داد که يادگيرندگان موفق از مهارت هاي شناختي و فراشناختي حداکثر استفاده را ميبرند، اين پژوهش با ٦٤ درصد دانش آموز قوي و ضعيف دختر و پسر دبيرستاني انجام گرفت و دانش آموزان قوي و ضعيف بر اساس معدل درسي از هم متمايز شدند.
نتايج پژوهش فرخي (١٣٨٩)، در زمينه اثربخشي آموزش مهارت هاي شناختي و فراشناختي بر درک مطلب دانش آموزان پسر دوم راهنمايي نشان داد؛ بين ميانگين نمرات افزوده گروه هاي آزمايشي با ميانگين گروه کنترل تفاوت معناداري وجود دارد.
به علاوه متولي (١٣٧٦) نشان داد آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي هم با درک مطلب و هم با سرعت يادگيري دانش آموزان مرتبط است .
Fallows واينستاين و هيوم ١(١٩٩٨) نيز تعدادي پژوهش را با اين نتايج ذکر کرده اند که معلمان ميتوانند از راه آموزش مهارت هاي يادگيري و مطالعه (راهبردهاي شناختي و فراشناختي) به دانش آموزان خود کمک کنند تا يادگيرندگان موفق تري باشند و در سرنوشت تحصيلي خود نقش فعال تري ايفا نمايند (سيف ، .
٦. الکساندر٦و همکاران (١٩٩٨، به نقل از حفاني، ١٣٨٦) در پژوهشي تحت عنوان «راهبردهاي مطالعه و يادگيري دانش آموزان دختر موفق در کشور سنگاپور» نشان داد که دانش آموزاني که در پردازش اطلاعات از راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي) استفاده ميکنند در حيطه هاي علمي و تحصيلي پيشرفت و موفقيت بالاتري را به دست آورند (حقاني، ١٣٨٦).