چکیده:
خلاقیت و پرورش آن از جمله مهمترین مباحثی تاکیدی در همه نظام های آموزشی کشورهای مختلف
میباشد؛ چراکه فرد در طول زندگی خود با مسائل عارضی گوناگونی مواجه میشود که در مواردی
نیازمند طریقی بدیع جهت حل آن است. معلمان به عنوان افرادی که در میدان آموزش هستند میبایستی
توجه فوق العاده ای به این عنصر در تدریس خود داشته باشند. هدف پژوهش حاضر جستاری بر جلوه نمایی
عنصر خلاقیت و اهمیت پرورش آن در دانش آموزان است. نگارندگان تلاش نمودهاند تا بر اساس
مطالعات کتابخانه ای و همچنین تفکر پیرامون مطالب و تحقیقات علمای تعلیم و تربیت به اهداف مذکور
نائل آیند. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که خلاقیت فقط به عوامل وراثتی بستگی نداشته و
میتواند آموزش تقویت و بهبود یابد. آموزش و یادگیری رابطه ای مستقیم با بهبود و تقویت خلاقیت دارد،
چراکه با بهره گیری از طرق تدریس بدیع که بر پایه تقویت دانش آموزان بنا نهاده شده است به بهبود و
تقویت خلاقیت کمک شایانی نماید
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: آموزش ، پرورش ، تدريس ، خلاقيت ، معلم ، يادگيري مقدمه (طرح مسأله ) تغييرات و تحولات سريع و روز افزون در چند دهه اخير شرايطي را به وجود آورده است که انسان ها قبل از درک دنياي امروز و سازگاري با آن ، با دنياي جديد ديگري روبه رو شوند.
پس با توجه به اينکه آموزش موجود در مدارس ، دانش آموزان را به تفکر قالبي (همگرا) عادت داده است ، جا دارد مسئولان امر آموزش به ويژه معلمان به نقش اهميت روش هاي تدريس فعال توجه نمايند تا بتوانند موجبات رشد ساير ويژگيهاي اجتماعي و خلاق را در دانش آموزان فراهم نمايند.
پژوهش حاضر تدريس معلمان و روش هايي که آن ها جهت تدريس بر ميگزينند مورد توجه قرار داده و به نقش آن در پرورش و تقويت خلاقيت دانش آموزان تأکيد مينمايد؛ از اين رو تحقيق مذکور جستاري است جهت پاسخگويي به پرسش هاي ذيل : ١.
از موانع ديگر که بر سر راه خلاقيت دانش آموزان قرار دارند، عبارتند از: ١- عدم اعتماد به نفس ٢- تمايل به همرنگي ٣- عکس العمل منفي ٤- حذف خيال بافي ٥- پيش داوريها ٦- ترس از انحراف وسعي در همنوايي با اجتماع ٧- ارزش ها و هنجاريهاي فرهنگي نقش معلم در پرورش خلاقيت خصوصيات مربي و شيوه هاي آموزش وي ميتواند به افزايش تفکر خلاق بيانجامد.