چکیده:
با پیشرفت فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، مدل کسبوکار سازمانها دچار تغییرات اساسی شده است. صنعت بانکداری نیز از این تغییرات مستثنی نبوده است. هدف این پژوهش تعیین روابط عناصر تشکیلدهندهی مدل کسبوکار بانکداری الکترونیک ایران است. پژوهش حاضر از نظر روشِ تحقیق، کمّی و از نظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جهت رسیدن به هدفِ تحقیق و بر اساس پیشینهی پژوهش از مدل مفهومی شش بخشی بانکداری الکترونیک ایران استفاده شد. بر این اساس با طرح فرضیههایی روی عناصر مدل مذکور، همهی روابط احتمالی عناصر مدل کسبوکار بانکداری الکترونیک ایران بررسی گردید. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز پرسشنامهای با طیف پنج سطحی لیکرت طراحی شد. جامعه آماری پژوهش را خبرگان، مدیران و متخصصان حوزه کسبوکار بانکداری الکترونیک کشور در بازه زمانی زمستان ۱۳۹۸ تشکیل دادند. قبل از توزیع پرسشنامه در جامعه، روایی صوری آن توسط اساتید دانشگاهی تائید و با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی آن نیز روی همه متغیرها تائید شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران در جوامع نامحدود استفاده و حجم نمونه آماری ۳۸۴ نفر تعیین گردید. جهت تحلیل دادههای جمعآوری شده از تحلیل عاملی تأئیدی بهعنوان یکی از روشهای پیشرفته آماری جهت مدلسازی معادلات ساختاری و تعیین روابط عناصر تشکیلدهنده مدل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد «زمینههای فرهنگی»، «نحوه تعامل بانکها با سایر بازیگران صنعت» و «نحوه تعامل قانونگذار با بانکها» موجب ارائه «خدمات رایگان بانکداری الکترونیک» شده است و «خدمات رایگان بانکداری الکترونیک» موجب افزایش «انتظارات مشتریان»، ایجاد «نظام کارمزدی اشتباه» و «منفعت شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت از کارمزدها» در نظام بانکی کشور گردیده است.
The purpose of this study is to determine the relationships of the constituent elements of Iran's e-banking business model. The present research is quantitative in terms of research method, applied in terms of orientation and descriptive in terms of purpose. To achieve the research goal and based on the research background, a six-part conceptual model of Iranian electronic banking was used. Accordingly, by proposing hypotheses on the elements of the model, all possible relationships of the elements of the Iranian e-banking business model were investigated. A questionnaire with a five-point Likert scale was used to collect the required data. The statistical population of the study consisted of experts, managers and specialists in the field of e-banking business. Before distributing the questionnaire in the community, its face validity was confirmed by university professors and by calculating Cronbach's alpha, its reliability was also confirmed on all variables. To determine the sample size, Cochran's formula was used in unlimited communities and the statistical sample size was 384 people. To analyze the collected data, confirmatory factor analysis was used as one of the advanced statistical methods to model the structural equations and determine the relationships of the constituent elements of the model. The results showed that "cultural contexts", "how banks interact with other industry players" and "how the legislator interacts with banks" affect free e-banking services and "free e-banking services" affect "customer expectations", "wrong pay system" And "the benefit of companies providing payment services from fees" is effective.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش تعيين روابط عناصر تشکيل دهندهي مدل کسب وکار بانکداري الکترونيک ايران است .
از طرفـي در پژوهش ها مدل مفهومي کسب وکار بانکداري الکترونيک ايران و اجزاي آن به روش دادهبنيـاد تعيين شده است (٢٠١٩ ,.
با طراحي اين مدل؛ اين سؤال مطرح ميگـردد کـه علت پائين بودن درآمدهاي بانکداري الکترونيک چيست ؟ جهت پاسـخ بـه ايـن سـوال روابـط عناصر تشکيل دهنده مدل کسب وکار بانکداري الکترونيـک ايـران در قالـب فرضـيه هـايي روي مدل مذکور بررسي و جهت حصولِ نتيجه از رويکرد مدلسـازي معـادلات سـاختاري اسـتفاده شده است .
خلاصه عناصر مدل کسب وکار بانکداري الکترونيک براساس پژوهش هاي انجام شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل پژوهش براساس ادبّيات موضوع و به منظور تعيين روابـط عناصـر تشـکيل دهنـده مـدل کسـب وکـار بانکــداري الکترونيــک ايــران از مــدل مفهــومي ارائــه شــده در شــکل ١ اســتفاده شــده اســت (٢٠١٩ ,.
نتايج تجزيه وتحليل حداقل مربعات جزئي براي فرضيه هاي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري از آنجائيکـه تـاکنون پژوهشـي در خصـوص روابـط عناصـر مـدل کسـب وکـار بانکـداري الکترونيک ايران انجام نشده است و اين موضوع از نوآوريهاي تحقيق حاضـر اسـت ، در ايـن قسمت بر اساس متغيرهاي پژوهش بحث ، نتيجه گيري و ارائه پيشنهاد شده است .
“An evaluation of PLS based complex models: the roles of power analysis predictiv edictive relevance and GoF index”, Proceedings of the Seventeenth Americas Conference on Information Systems, Detroit, Michigan: Faculty of Business and Law, Available at: https://ro.
“Using and Interpreting Cronbach’s Alpha”, University of Virginia Library, Statistical Consulting Associate, Available at: https://data.