چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر موسیقی درمانی بر پرخاشگری دانشآموزان میباشد. روش پژوهش حاضر، از نوع تحقیق نیمه تجربی با پیش و پسآزمون است. 40 دانشآموز از مدرسه 13 آبان چله گاه که بالاترین نمره را در پرسشنامه پرخاشگری باس و پری کسب کردند، در دو گروه آزمایشی (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرارگرفتند. گروه آزمایش موسیقی درمانی را در طول ده جلسه (هفتهای یک جلسه، هر جلسه بهطور متوسط 60 دقیقه) دریافت کردند. در این پژوهش از پرسشنامه پرخاشگری باس- پری بهعنوان ابزار سنجش استفاده شد که ابعاد مختلف پرخاشگری شامل پرخاشگری بدنی خشم و خصومت را ارزیابی میکرد. پرخاشگری کودکان در ابتدا و انتهای جلسات درمانی با استفاده از پرسشنامه اندازهگیری شد. درنهایت، تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد موسیقی درمانی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان اثرگذار است.
خلاصه ماشینی:
نقاشی درمانی بهعنوان یکی از شاخه های هنر درمانی، روشی درمان بخش بوده و از جمله فعالیت هایی است که می تواند قدرت درک، شناخت و یادگیری را در این گروه از کودکان افزایش دهد.
در این پژوهش نسبت به بررسی 60 دانشآموز که اضطراب و پرخاشگری بالای داشتند به صورت نمونه گیری خوشه ای بهطور تصادفی ساده به دو گروه آزمایش (15 نفر دارای اضطراب بالا و 15 نفر دارای پرخاشگری بالا )و یک گروه کنترل 30نفر دارای اضطراب و پرخاشگری بالا تقسیم شدند بدست آمده از این پژوهش نشان داد که برنامه موسیقی درمانگری در کاهش پرخاشگری و اضطراب کودکان گروه آزمایشی تأثیر معناداری داشته است.
نتایج این پژوهش نشان داد که موسیقی درمانی بهطور معناداری برکاهش پرخاشگری کودکان اوتیسم در حین مداخله موثر بوده است.
نتایج بدست آمده از آنالیز داده ها بیان گر آن است که در این کودکان بیمار، موسیقی درمانی باعث کاهش پرخاشگری و بیش فعالی و افزایش توجه نسبت به گروه کنترل می شود.
گردآوری داده ها با پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک با اجرای پیش و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل داده ها از spss15 انجام شد.
درنهایت، تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس انجام Crawford Gutiérrez, & Camarena یافته ها جهت بررسی اثر بخشی موسیقی درمانی بر بهبود پرخاشگری دانشآموزان از آزمون تحليل کواریانس تک متغیری استفاده شده است.
به منظور بررسی اثر بخشی موسیقی درمانی بر پرخاشگری دانشآموزان از تحلیل کواریانس یک متغیری استفاده شد که نتایج آن در جدول 3 ارائه شده است.