چکیده:
صنایع کوچک نقش قابل توجهی را در توسعه کسب و کار و در بهبود وضعیت اقتصادی دارند. با این حال مطالعات نشان میدهد که این صنایع از قدرت رقابت پذیری کافی برخوردار نیستند و پیچیده تر شدن محیط رقابتی، چالشهای عمدهای برای این صنایع بوجود آورده است. تشخیص موقعیت رقابتی منوط به شناسایی منابع ایجاد رقابت پذیری است. از دیدگاه مبتنی برمنابع، ارائه خدمات بطور عمده به منابع و قابلیتهای سازمان بستگی دارد تا در بلندمدت مزیت رقابتی پایدار را ایجاد نماید. براساس دیدگاه مبتنی برمنابع به صورت جامع از طریق مطالعه گسترده پیشینه پژوهش، 28 شاخص از ادبیات موضوع جهت شناسایی و تعیین قابلیتهایی که بیشترین تاثیر را در مزیت رقابتی صنایع کوچک ایران بوجود میآورند استخراج گردیدند. سپس با استفاده از روش دلفی فازی، پرسشنامههایی از 13 شاخص گزینش شده، مبتنی بر روشهای مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل عملکرد-اهمیت تهیه و در پانل خبرگان صنایع کوچک تکمیل و پس از اخذ نظرات خبرگان و تجمیع نظرات، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که شاخصهای "گرایش به بازار"، "تفکیک فعالیتها و سطح متمرکزسازی"، "برنامه ریزی، کنترل و ادغام فعالیتها"، کیفیت تعاملی" و "کیفیت شرکت" شاخصهای زیربنایی میباشند و همچنین شاخصهای "رهبری"، "بازاریابی عملیاتی" و"گرایش به بازار" میتوانند جایگاه شرکتهای صنایع کوچک را در بازار رقابتی حفظ و مزیت رقابتی را ایجاد نمایند.
Small enterprises play a significant role in business development and improving the economic situation. However, studies show that these criteria do not have enough competitiveness and the increasing complexity of the competitive environment has created major challenges for these industries. Identifying a competitive position depends on identifying the sources of competitiveness. From a resource-based view, service delivery depends largely on the organization's resources and capabilities to create a sustainable competitive advantage in the long run. Based on a comprehensive resource-based view, through an extensive study of the research background, 28 criteria were extracted from the literature to identify and determine the capabilities that have the greatest impact on the competitive advantage of Iran's small enterprises. Then, using fuzzy Delphi method, questionnaires of 13 selected indicators, based on interpretive structural modeling and importance-performance analysis methods were prepared and completed in the panel of small enterprises experts and analyzed after obtaining expert opinions and aggregating opinions. The results showed that the criteria of "market orientation", "differentiation of activities and level of centralization", "planning, control and integration of activities", “interactive quality "and" Corporate quality "are the basic criteria, as well as "Leadership", "Operational Marketing" and "Market Orientation" can keep small enterprises in a competitive market and create a competitive advantage.