خلاصه ماشینی:
سینمای فیلمفارسی،بدون ستارهسازی به جایی نمیرسد؛ازهمینرو سازندگان این نوع فیلم با آگاهی از نقش اثرگذار سینما اقدام به این کار کردهاند و درصدد هستند که به جای الگوسازی دینی،فرهنگی و علمی،عدهیی از هنرپیشههای زن و مرد را سرمشق جامعه قرار دهند و با این روش،ذهنیت در حال شکلگیری نسل جوان را که به دنبال الگوهای مناسب زندگی اجتماعی است،تخریب کرده و منحرف سازند.
کسب آگاهیهای اجتماعی توسط فیلمسازان و نزدیک شدن بیشتر آنها به مردم و مسایل جامعه نیز کمک بزرگی خواهد بود برای آنکه سینمای ملی ایران با تلفیق مناسب فرهنگ و صنعت و حفظ آن به حیات خود ادامه دهد و از بحران بیاندیشگی خلاصی یابد.
سینمایی با این اوضاع به راهی میرود که سینمای غرب آن را طی میکند-هرچند آنجا هم برای همیشه نمیتواند افسارگسیخته باشد- سینما در غرب و سردمدار آن سینمایی هالیوود -آنقدر بیمحتوا و غیراخلاقی است که به جز خشونتگرایی و تحقیر انسانیت چیز دیگری تبلیغ نمیکند؛این مسئله گرچه نمیتواند به دلیل حضور فعال فرهنگ و تدین در ایران اسلامی اتفاق بیفتد،اما میتواند اثرات مخرب خود را به جا بگذارد.
البته سینماگران بافرهنگ ایران هنوز هم کار خود را میکنند و با آنکه چندان مورد لطف قرار نمیگیرند، اما ایرانیو متدین بودن را در فیلمهایشان میشود دید؛فرهنگ،فضا،باورها،مناسبات و سنتهای ایران اسلامی در این آثار قابل مشاهده است،اما به جز این عده،از روی هیچ کدام از فیلمهای متداول نمیتوان به هویت ایرانی آنها پیبرد؛صحنههای اکشن فیلمها به فیلمهای خارجی میمانند،فضاسازیها کشورهای غربی را تداعی میکنند،لباسها و تیپهای اروپایی بوده،مراکز تجمع،پارتیها و شیوههای زندگی غربی هستند و...