چکیده:
زمینه : داشتن محیط و محتوای برنامه درسی و چگونگی ارائه آن یکی از راه های بهبود آموزش و پرورش
دانش آموزان کم توان ذهنی است ، طراحی محتوای آموزشی مناسب ، برای رشد ذهنی، فیزیکی، عاطفی و
اجتماعی کودکان با نیازهای ویژه امری ضروری است .
هدف : در این تحقیق به بررسی اهمیت نحوه ارایه مفاهیم آموزشی به شیوه مجازی با توجه به مشکلات
یاددهی- یادگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه (کم توان ذهنی) در درک مفاهیم انتزاعی که درگیر
چالش هستند پرداخته ایم . روش تحقیق به کار گرفته در این پژوهش مبتنی بر مطالعات پیشین است و
رویکرد توصیفی- تحلیلی دارد.
یافته ها: این قشر دانش آموزان به جهت خصوصیات روانشناختی خاص خود که بیشترین و مفیدترین
اوقات خود را در مراکز آموزشی میگذراندند به برنامه ریزی و سیاستگذاریهای علمی و جامع نیاز دارند
که بتوان مفاهیم انتزاعی را به بهترین روش ها در فضای مجازی، ملموس و عینی ساخت تا مشکلات
آموزشی و تبعات روانشناختی آن با بار کمتری بر این دانش آموزان وارد شود.
نتیجه گیری: با توجه ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان ناتوان ذهنی، نظیر ضعف در مفهوم سازی،
تفکر نمادی، شناخت اجتماعی و. . .، بسیار طبیعی خواهد بود که این دانش آموزان در مسایل رشد
شناختیشان با مشکلات جدی مواجه باشند. بهبود و افزایش رشد شناختی دانش آموزان ناتوان ذهنی نیازمند
برنامه های آموزشی هدفدار است . مفاهیم مربوط به رشد شناختی باید به گونه ای ارائه شوند که دانش آموز
بتواند متناسب با رشد فردی خود، آن مفاهیم را یاد بگیرد. از جمله روش هایی که رشد شناختی را برای این
گروه از دانش آموزان تسهیل میکند، عبارت است از تحریک علاقه و برانگیختن دانش آموز برای تلاش
بیشتر به منظور یادگیری مفاهیم شناختی به صورت بهتر و بادوام تر. بنابراین استفاده از شیوه هایی که تثبیت
یادگیری را بهمراه دارند در اولویت آموزشی این دانش آموزان باید قرار گیرد
خلاصه ماشینی:
چالش هاي روانشناختي آموزش مجازي دانش آموزان با کم تواني ذهني در زيست بوم کرونا نسا ترابيان کارشناس ارشد روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي دانشگاه تهران ، ايران مديريت مجتمع آموزشي استثنايي اميد بندرعباس مشاور و مدرس آموزش خانواده yahoo.
com@N_torabi٨٩ چکيده زمينه : داشتن محيط و محتواي برنامه درسي و چگونگي ارائه آن يکي از راه هاي بهبود آموزش و پرورش دانش آموزان کم توان ذهني است ، طراحي محتواي آموزشي مناسب ، براي رشد ذهني، فيزيکي، عاطفي و اجتماعي کودکان با نيازهاي ويژه امري ضروري است .
هدف : در اين تحقيق به بررسي اهميت نحوه ارايه مفاهيم آموزشي به شيوه مجازي با توجه به مشکلات ياددهي- يادگيري دانش آموزان با نيازهاي ويژه (کم توان ذهني) در درک مفاهيم انتزاعي که درگير چالش هستند پرداخته ايم .
با تعطيلي مدارس و مراکز آموزشي در پي شيوع بيماري کرونا در ايران از اوايل اسفندماه سال گذشته ، آموزش هاي مجازي اهميت دوچنداني پيداکرده و وارد عرصه آموزش هاي رسمي مدارس و جايگزين تدريس کلاسي شد، اما با وجود همه فرصت هايي که در عرصه تعليم و تربيت ايجادکرد، معلمان ، اوليا و دانش آموزان را با چالش هايي جدي روبروساخت که اين چالش ها در امر آموزش وپرورش دانش آموزان کم توان ذهني با توجه به مشکلات روانشناختي ويژه اين گروه با جديت بيشتري خود را نشان داد.