چکیده:
یکی از عوامل بازدارنده در امر تحصیل، اختلالات رفتاری میباشد. معلمان در برابر اختلالات رفتاری، به
شکل های متفاوتی از خود عکس العمل نشان میدهند. برخی از معلمان آنان را به شدت سرکوب میکنند.
بعضی از معلمان، در مقابل آنان کوتاه میآیند؛ بعضی دیگر آنان را به حال خود رها میکنند. اما واقعیت
این است که در این حالت مشکل ادامه خواهد یافت و مشکلات دیگری نیز به دنبال خواهد آورد.
در سال تحصیلی ١٣٩٩-١٣٩٨ بنده به عنوان آموزگار پایه ششم با دانش آموزی در کلاس ششم ابتدایی به
نام محسن مواجه بودم که مشکلات رفتاری بسیاری داشت. بعد از مشاهده این مشکل بنده به دنبال راه
حل هایی برای آن پرداختم. ابتدا به جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل مشکل پرداختم.
بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات متوجه شدم، مهم ترین علت مشکل دانش آموز، کمبود شدید محبت از
جانب خانواده بوده است. با اجرای راه حل هایی همچون، تشویق و محبت، دادن مسئولیت، کارکردن
درسی بیشتر با او و همکاری سایر دانش آموزان رفتار ناشایست دانش آموز را کاهش و وضعیت درسی او
را بهبود بخشیدیم
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ٢: پاسخنامه آموزگار رديف نوع رفتار خيلي زياد زياد متوسط کم خيلي کم ١ رعايت نظم در کلاس ١ ٢ تعامل با ساير دانش آموزان در کلاس ٢ ٣ ميزان مشارکت او در کار هاي گروهي ٣ ٤ مسئوليت پذيري ٢ ٥ ميزان نارضايتي و شکايت دانش آموزان ٣ از وي ٦ خوش رفتاري ١ ٧ کتک کاري ساير دانش آموزان در ٢ کلاس ٨ غيبت غير موجه از مدرسه ٥ ٩ احترام به معلم ٢ ١٠ حرف شنوي و اطاعت از دستور ١ ١١ ميزان پيشرفت تحصيلي نسبت به ماه ٢ گذشته ١٢ ميزان توانايي در املا ٢ ١٣ ميزان توانايي در رياضي ١ ١٤ مهارت گوش کردن ١ ١٥ مهارت خواندن ٢ ١٦ مهارت سخن گفتن ١ جمع کل نمرات ٠ ٢ ٦ ١٢ ١١ جمع کل نمرات کسب شده ٣١ نمره از ٨٠ نمره ، معادل ٣٨/٧٥ درصد.
٢) وجود الگوهاي نامناسب ، داشتن الگوي مناسب در زندگي يکي از نيازهاي انسان است زيرا انسانها علاقه مند هستند که رفتار و کردار خود را مطابق با کسي که مورد علاقه خودشان است انجام دهند و چنين کساني را راهنما و الگوي زندگي خود قرار دهند بررسيهاي انجام شده نشان ميدهد که بيشتر نوجوانان پرخاشگر والدين خشن و متخاصمي داشته اند يعني نه تنها نوجوان آنها از محبت لازم برخوردار نبود از الگوي پرخاشگري موجود در خانواده نيز تاثير پذيرفته بود.