چکیده:
چکیده
امروزء در نقاط مختلف دنیاء افراد زیادی از اختلالات اجتماعی رنج میبرند و بیماریهایی چون افسردگی»
اضطراب» پرخاشگری همچون بیماری سرماخوردگی روز به روز شایع تر گشته. سلامت اجتماعی افراد را
به خطر افکنده است. اختلالات اجتماعی فرصت زندگی مفید و سالم را از افراد گرفته و عملکردهای
رفتاری آنان را دگرگون ساخته و زندگی را چون کلافی سردرگم ساخته است و افراد معنی زندگی را به
درستی درک نمیکنند. از آنجا که هر معلولی از علتی نشات میگیرد پس عدم سلامت اجتماعی نیز دارای
علت یا عللی میباشد و از طرفی پیشگیری از بیماری مقدم بر درمان است.
خلاصه ماشینی:
٦- برچسب زدن به ديگران رشد اجتماعي نوجوان : بسياري از خشنودي ها و يا ناکاميهاي نوجوانان در ارتباط با دوستيابي و محبوبيت در جمع و گروه دوستان است .
مشکل عمده نوجواناني که در اين خانوادها زندگي ميکنند نا سازگاري و عدم تعامل اجتماعي ست بدين معني که در رابطه با ديگران گاه پرتوقع ، خودخواه تر، خشن ، بي ادب و نافرمان اند.
(نوابي نژاد، رفتارهاي بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان ، انجمن اولياء و مربيان ٢٠٧) مهارت هاي پايه که دانش آموزان بايد در مدارس ياد بگيرند شامل موارد زير است : ــ توانايي ارتباط چشمي ــ خوب گوش کردن ــ بيانات چهره اي مانند خنديدن ــ رعايت فاصله ي اجتماعي با ديگران ــ چگونگي صحبت کردن و وضوح در گفتار ــ مهارت گفت وگو با ديگران متناسب با سن ــ سهيم شدن ــ بخشيدن ــ بازي و همکاري کردن ــ استفاده از روش هاي مناسب براي درخواست کمک و جلب توجه ديگران ــ مهار و کنترل خشم 223 با آموزش اين مهارت ها به دانش آموزان ميتوان افرادي باشخصيت و رشديافته در ابعاد مختلف پرورش داد.
تشخيص مشکلات روابط اجتماعي دانش آموزان شيوه ها و روش هاي مختلفي براي شناسايي مشکلات رفتاري دانش آموزان وجود دارد، که از جمله ي اين روش ها ميتوان به مشاهدات طبيعت گرايانه ، بررسي جامعه سنجي، مقياس هاي رتبه اي و تذکر والدين اشاره کرد.
شيوه ها و روش هاي مختلفي براي شناسايي مشکلات رفتاري دانش آموزان وجود دارد، که از جمله ي اين روش ها ميتوان به مشاهدات طبيعت گرايانه ، بررسي جامعه سنجي، مقياس هاي رتبه اي و تذکر والدين اشاره کرد.