چکیده:
بازیهای دیجیتال با ظهور عصر دیجیتال و تکنولوژی، پا به عرصۀ وجود نهادهاند و تأثیر بسزایی در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در اقصی نقاط دنیا داشتهاند. استفاده از بازیهای جدی و واقعیت مجازی در زمینههای درمان و پزشکی، این صنعت را از حوزۀ سرگرمی صرف خارج و به یکی از صنایع کاربردی تبدیل کرده است. این مقاله درصدد بهینهسازی ترکیب استراتژیهای توسعۀ این صنعت است و مدل ریاضی استفادهشده نیز جایگزین مناسبی برای دیگر روشهایی است که در مدیریت استراتژیک، برای ارزیابی و انتخاب استراتژیها استفاده میشود. همچنین متغیرها و پارامترهای موردنیاز این مدل نیز با تلفیق و کاربرد تکنیکهای مختلفی همچون تحلیل مضمون، ماتریس خانه کیفیت، AHP و SAW فراهم شدهاند، برای جمعآوری دادههای موردنیاز، برای کاربرد در روشهای اشارهشده نیز علاوه بر مطالعات کتابخانهای و مرور پژوهشهای پیشین، از مصاحبههای عمیق با 12نفر از خبرگان و متخصصان صنعت بازیهای دیجیتال استفاده شد. طی فازهای متوالی پژوهش، پارامترهای موردنیاز در مدل برنامهریزی آرمانی تأمین شد و پس از فرمولهسازی و حل آن، استراتژیهای بهینهای استخراج شد که در رفع موانع و چالشهای صنعت بازی مؤثر است. دستیابی به اهداف، توسعۀ بازیها را تسهیل میکند و قابلیتهای مناسبی در اجرا دارد. چهار استراتژی بهینه عبارت بودند از: توانمندسازی و توسعۀ قابلیتهای متخصصان بازیساز، هدفمندی و غنیسازی محتوای بازیهای ساخت داخل، تأمین مالی و تسهیل سرمایهگذاری و افزایش سطح رقابتپذیری گروههای بازیساز
Purpose: Today, the digital gaming industry has a significant impact on the economic, cultural, and social spheres around the world. The advent of real and virtual reality games, particularly in medical science, has taken this industry out of the realm of mere entertainment and has become one of the applied industries. This study aims to optimize the combination of indigenous digital game development strategies, using a goal mathematical programming model. Compared to other common methods, the proposed approach can be a good alternative to studying and using mathematical planning in strategic management, when strategies are evaluated and selected.Design/methodology/approach: The research method of this study is typically mixed qualitative and quantitative for which, the main data were collected using library studies and theoretical framework review, in-depth and structured interviews with 12 experts and specialists in the digital games industry. A filled questionnaire was collected after coding variables. Thematic analysis (reasoning and rational analysis) was used to extract and classify the components. Also, an integration of House of Quality (HOQ), Analytical Hierarchy Process (AHP), and Simple Additive Weighting (SAW) techniques were used to determine the variables and parameters required in the mathematical model of the research. Finally, a goal programming model was used to determine the optimal combination of the strategies.Findings: A portfolio of optimal strategies was proposed that were effective in removing barriers and challenges in the game industry, which facilitated the achievement of game development goals with desirable capabilities in implementation. The mentioned strategies were capabilities empowerment and development of game-making experts, targeting and enriching the content of homemade games, financing and facilitating investment, and increasing the level of competitiveness of game-making groups.Research limitations/implications: The limited number of expert group members and the researcher's low access to them, in addition to creating problems related to the distribution and collection of questionnaires, review and increase the computational accuracy of validity and reliability, and also calculating the compatibility rate in the pairwise comparison questionnaires were the challenges and limitations of this study.Practical implications: The digital games industry has a great potential for growth and development, and its favorable economic, cultural and social effects are undeniable. Some of the practical findings of this study are the creation of an elite network and a strong relationship between gaming enthusiasts and the university, empowerment of game developers' knowledge and game studios in the gaming ecosystem, and monitoring and support of governmental and non-governmental policy-making institutions.Originality/value: In this paper, a new approach was proposed for evaluating and optimizing strategies for developing indigenous digital games to overcome their challenges and meet the relevant objectives in compliance with their feasibility (ease) of implementation. Also, the use of mathematical modeling in evaluating and selecting optimal strategies in this industry distinguishes this study from the literature.
خلاصه ماشینی:
)به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٣- شبکۀ مضامين چالش هاي توسعۀ بازي هاي ديجيتال Fig. 3- Themes network of digital games challenges ٢-٤- شناسايي استراتژيهاي رفع موانع در توسعۀ بازيهاي ديجيتال بومي پس از شناسايي موانع و با تکرار رويۀ قبلي، يعني انجام مطالعات کتابخانـه اي و بررسـي اسـناد راهنمـا (مطالعـۀ مصوبات نهادهاي ذي ربط ، نظير اساسنامۀ بنياد ملي بازيهـاي رايانـه اي) و نيـز انجـام مصـاحبه و ديـدگاه سـنجي از خبرگان و متخصصان دربارٔە راهکارهاي برطرف سازي موانع شناساييشده ، در مرحلۀ اول ، ٨٠ عنوان راهکـار عملـي براي رفع موانع ، شناسايي و استخراج شد؛ پـس از بررسـيهـاي بيشـتر و پـالايش و غربـال گـري توسـط خبرگـان ، درنهايت ١٠ گروه استراتژي (راهبرد) براساسِ دسته بندي ٣٦ مؤلفه (راهکار عملي غربال شـده ) حاصـل شـد کـه در جدول ٥ نمايش يافته است .
Paper Presented At The Iadis International Conference Game And Entertainment Technologies 2020 Part Of Mccsis 2020, Multi Conference On Computer Science And Information Systems, 21-25 July 2020, Zagreb, Croatia 1 Direc 2 Tanhaei Rad 3 Kordani Moghadam 4 Fullerton 5 Sharifi & Nasrollahi 6 Optimization variable 7 Piryonesi & Tavakolan 8 Goal programming 9 Chizari, Sharzehai & Keramatzadeh 10 Chaminade 11 Pashkov 12 Pitić el.
at 15 Gong 16 Aleem , Capretz & Ahmed 17 Pyae 18 Heidari 19 Gholizadeh & Salavatian 20 Collecting 21 Rao & Perry