چکیده:
در این مطالعه سعی شده است تاثیر نقش بکارگیری فناوری اطلاعات بر ارتقای آگاهی مصرف کننده و تاثیر آن بر قصد خرید در بستر تجارت الکترونیکی در فروشگاههای زنجیرهای آنلاین مورد بررسی قرار گیرد. تحقیق حاضر از لحاظ روش، تحقیقی پیمایشی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی- توسعه ای است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان فروشگاههای زنجیرهای آنلاین شهر تهران میباشند. روش نمونهگیری بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد استفاده شده. این تحقیق بر اساس معادلات ساختاری میباشد و برای تحلیل دادهها از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. بر اساس این تجزیه و تحلیل انگیزش مصرف کننده برای خرید، سودمندی درک شده و اثرات اجتماعی درک شده بر استفاده از فناوری اطلاعات تاثیر مثبت داشته است. همچنین نتایج نشان داد اثرات اجتماعی و لذت درک شده بر فناوری اکتشافی تاثیر مثبت دارد. بعلاوه نتایج نشان داد آگاهی مصرف کننده بر قصد خرید تاثیر معناداری داشته است.
In this study, an attempt has been made to determine the effect of the use of information technology on the promotion of consumer awareness and its effect on the purchase intention in the context of e-commerce in online chain stores. The current research is a survey research in terms of its method and an applied research in terms of its purpose. The statistical population of this research is the customers of online chain stores in Tehran. The sampling method was based on simple random sampling. A standard questionnaire was used to collect the required information. This research is based on structural equations and partial least squares method and Smart PLS software were used for data analysis. Based on this analysis, consumer motivation to buy, perceived usefulness and perceived social effects have had a positive effect on the use of information technology. Also, the results showed that social effects and perceived pleasure have a positive effect on exploratory technology. In addition, the results showed that consumer awareness had a significant impact on purchase intention.
خلاصه ماشینی:
براي حل اين مسئله ، دراين پژوهش يک مدل تحقيقاتي ويژه تجارت الکترونيکي مرزي ايجاد کرده است که ارتباط بين انواع مختلف انگيزه هاي خريد (سودمند، اجتماعي و لذت )، الگوهاي استفاده از فناوري اطلاعات (بهره برداري و اکتشافي )، آگاهي از مصرف کننده و اهداف خريد را نظريه مي کند...
Journal of Asia Business Studies, 7(3), 214-230 Jeong Hugh Han, Hag-Min Kim (2019)The role of information technology use for increasing consumer informedness in cross-border electronic commerce: An empirical study, An empirical study, Electronic Commerce Research and Applications (2019), doi: https://doi.
100826 Jyh-Shen Chiou, Szu-Yu Chou, George Chung-Chi Shen, (2017) "Consumer choice of multichannel shopping: The effects of relationship investment and online store preference", Internet Research, Vol. 27 Issue: 1, pp.
1108/IntR-08-2013-0173 Jeong Hugh Han, Hag-Min Kim (2019)The role of information technology use for increasing consumer informedness in cross-border electronic commerce: An empirical study, An empirical study, Electronic Commerce Research and Applications (2019), doi: https://doi.
Al-Debei, (2015) "An integrated model of factors affecting consumer attitudes towards online shopping", Business Process Management Journal, Vol. 21 Issue: 6, pp.
Giannakos Vassilios Chrissikopoulos, (2014),"Moderating effects of online shopping experience on customer satisfaction and repurchase intentions", International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 42 Iss 3 pp.
(2014), “Consumer technology traits in determining mobile shopping adoption: an application of the extended theory of planned behavior”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 19 No. 5, pp.
Keywords Application of information technology, consumer awareness, purchase intention, online chain stores 1.