چکیده:
زمینه و هدف: پیشرفتهای انقلابی علوم و فناوریهای شناختی، مطالعات ذهن/ مغز را وارد مرحله جدید «کنترل و شبیهسازی مغز» کرده است. روندهای توسعه علوم و فناوریهای شناختی و سرمایهگذاریهای کلانِ سازمانهایِ تحقیقاتیِ نظامیِ پیشرو دنیا در این حوزه، حکایت دارد از ظهور عرصه جدیدی از جنگ با عنوان «عرصه جنگشناختی». با توجه به نوظهور بودن عرصه جنگشناختی، اختلافنظرهای زیادی در مفهومسازی آن وجود دارد. هدف این پژوهش، تحلیل منطقی و مفهومی جنگشناختی و توصیف و ترسیم شبکه مفهومی آن است.
روش: روشهای استفادهشده در این پژوهش عبارتاند از: تحلیل برساختی، تحلیل اکتشافی و تحلیل تحویلی متون مرتبط با هدف پژوهش.
یافتهها: در مفهومسازی جنگشناختی، شش مغالطه منطقی رایج وجود دارد: 1. تحدید جنگشناختی به سطح روانشناختی؛ 2. تحدید جنگشناختی به عملیات شناختی؛ 3. تحدید تأثیرشناختی به مداخلهشناختی؛ 4. تحدید جنگشناختی به آسیبشناختی؛ 5. تحدید جنگشناختی به عملیات نظامی؛ 6. تحدید جنگشناختی به شناخت در جنگ. هر یک از مغالطههای فوق، نشاندهنده یک عنصر ماهیتی از جنگشناختی است که شبکه مفهومی آن را نمایان میسازد: علوم و فناوریهای جنگشناختی، جنگشناختی مبتنی بر تئوریشناختی، اثربخشی جنگشناختی، ابعاد جنگشناختی، دامنه جنگشناختی و عرصه جنگشناختی.
نتیجهگیری: رنسانس علوم و فناوریهای شناختی، برتری آینده را برتریشناختی میداند و آن را در گرو قدرتنمایی در عرصه جنگشناختی ترسیم میکند؛ به همین دلیل، ضروری به نظر میرسد که با ایجاد پژوهشکدههای علوم و فناوریهای جنگشناختی، مراکز دفاعشناختی، قرارگاه و فرماندهی رزمشناختی و تربیت افسران جنگشناختی، زمینههایی فراهم آورد تا بتوان به سیاستگذاری، خطمشیگذاری، برنامهریزی و اقدامهای عملی برای انجام عملیاتهای آفندی و پدافندی در عرصه جنگشناختی پرداخت.
Background & Purpose: Revolutionary advances in cognitive science and technology have led
mind-brain studies to the novel “brain control and simulation” phase. The development of
cognitive science and technology, along with the huge investment of the world’s leading
military research institutes in this area, suggest the emergence of a new arena of warfare, which
is known as “cognitive warfare”. The present study aims to conduct a logical and conceptual
analysis of cognitive warfare and illustrate its conceptual network.
Methodology: The study is performed using logical and conceptual analyses. The applied
techniques include constructive, detective, and reductive analyses.
Findings: The analyses indicate six common logical fallacies in the conceptualization of
cognitive warfare: the reduction of cognitive warfare to the psychological level, the reduction of
cognitive warfare to cognitive operations, the reduction of cognitive influence to cognitive
interference, the reduction of cognitive warfare to cognitive impairment, the reduction of
cognitive warfare to military operations, and the reduction of cognitive warfare to application
of cognitive science and technology in the battlefield. Each of the mentioned fallacies represents
a natural element of cognitive warfare to demonstrate its conceptual network: cognitive warfare
science and technology, cognitive warfare based on cognitive theories, the effectiveness of
cognitive warfare, cognitive warfare dimensions, the scope of cognitive warfare, and the arena
of cognitive warfare.
Conclusion: The renaissance of cognitive science and technology highlights the fact that future
power and supremacy lies in cognitive superiority and empowerment in the arena of cognitive
warfare. Thus, some of the critical measures to be taken in this regard are establishing cognitive
science and technology research centers, cognitive defense centers, and cognitive battlefield
bases and headquarters. Other essential actions include the training of officers for cognitive
warfare, policymaking, legislation, and executive measures and planning for offence and
defense in the arena of cognitive warfare.