چکیده:
امروزه بانکها و موسسات مالی صنعت بانکداری به عنوان یکی از صنایع مهم خدماتی، برای حضور در صحنه رقابت نیازمند نوآوریهایی قابل توجه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل شخصی و سازمانی بر نگرش مشتری نسبت به نوآوری مشترک و عملکرد توسعه خدمات جدید در صنعت بانکداری است. جامعه آماری شامل بانکهای خصوصی و دولتی شهر اردبیل (بانکهای صادرات، ملی، مسکن، کشاورزی، تجارت، ملت، سپه، پاسارگاد، پارسیان، شهر، سامان و آینده) و نمونه آماری شامل مشتریان و کارکنان این بانکها است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 384 نفر به دست آمد و به منظور انتخاب پاسخدهندگان نیز از روش در دسترس (مراجعه حضوری به شعب) استفاده شد. اندازهگیری متغیرها با استفاده از پرسشنامه استاندارد انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدل معادلات ساختاری با به کارگیری نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که عوامل شخصی (شامل انگیزههای مالی، اجتماعی، دانشی و داخلی) و عوامل سازمانی (شامل فرهنگ سازمانی، ارتباطات سازمانی، منابع سازمانی و ساختار سازمانی) تأثیری مثبت و معنادار بر نگرش نسبت به نوآوری مشترک دارند. نگرش نسبت به نوآوری مشترک نیز تأثیری مثبت و معنادار بر عملکرد توسعه خدمات جدید دارد. نهایتاً تجربه قبلی نوآوری مشترک رابطه بین عوامل شخصی و عوامل سازمانی با نگرش نسبت به نوآوری مشترک را تعدیل مینماید.
Today, banks and financial institutions of the banking industry, as one of the important service industries, need significant innovations to be present in the competition scene. The purpose of this study is to investigate the effect of personal and organizational factors on customer attitudes toward joint innovation and performance development of new services in the banking industry. The statistical population includes private and public banks in Ardabil (Export, National, Housing, Agriculture, Trade, Mellat, Sepah, Pasargad, Parsian, Shahr, Saman and Ayandeh banks) and the statistical sample includes customers and employees of these banks. The sample size was obtained based on Cochran's formula equal to 384 people and in order to select the respondents, the available method (face-to-face visit to branches) was used. Variables were measured using a standard questionnaire. In order to analyze the data, the structural equation model was used using LISREL software. The results showed that personal factors (including financial, social, knowledge and internal motivations) and organizational factors (including organizational culture, organizational communication, organizational resources and organizational structure) have a positive and significant effect on attitudes toward joint innovation. Attitude towards joint innovation also has a positive and significant effect on the performance of new service development. Finally, the previous experience of joint innovation moderates the relationship between personal and organizational factors with attitudes toward joint innovation.
خلاصه ماشینی:
تأثير عوامل شخصي و سازماني بر نگرش نسبت به نوآوري مشترک به منظور توسعه خدمات جديد در صنعت بانکداري باقر عسگرنژاد نوري *، قاسم زارعي **، عليرضا حميدزاده اربابي ، *** 1**** الله يار بيگي فيروزي چکيده امروزه بانک ها و موسسات مالي صنعت بانکداري يکي از صنايع مهم خدماتي، براي حضور در صحنه رقابت نيازمند نوآوريهايي قابل توجه است .
هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير عوامل شخصي و سازماني بر نگرش مشتري نسبت به نوآوري مشترک و عملکرد توسعه خدمات جديد در صنعت بانکداري است .
نتايج حاصل نشان داد که عوامل شخصي (شامل انگيزه هاي مالي، اجتماعي، دانشي و داخلي) و عوامل سازماني (شامل فرهنگ سازماني، ارتباطات سازماني، منابع سازماني و ساختار سازماني) تأثيري مثبت و معنادار بر نگرش نسبت به نوآوري مشترک دارند.
نتايج حاصل از اين پژوهش ضمن ايجاد نگرش مثبت در ميان مديران بانکي نسبت به نوآوري مشترک، پيشنهاد ميدهد بانک ها برنامه ريزيهايي را در راستاي توسعه پژوهش هاي نوآوري مشترک انجام دهند و بدين طريق به ارائه خدمات جذاب براي مشتريان در بازارهاي رقابتي بپردازند تا زمينه ي دستيابي آنان به مزيت رقابتي پايدار را فراهم آورند.
Behavioral innovation: Pilot study and new big data analysis approach in household sector user innovation, Research Policy Journal, Available on: https://doi.
International Journal of Business Innovation and Research 17(3), 361-377.
The impact of open innovation on new product development performance with emphasis on knowledge acquisition capacity, Public Management Researches, 12(44), 55-78.
European Journal of Innovation Management, 19 (2), 150-166.
European Journal of Innovation Management, 19 (2), 150-166.