چکیده:
هدف و زمینه: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسۀ بازتاب موسیقی در شعر شهریار و ابتهاج نوشته شده است. نگارندگان با هدف دستیابی به این مهم به بررسی واژگان و اصطلاحات مرتبط با موسیقی (سازها، موسیقیدانان، موسیقی اصیل ایرانی، اصطلاحات عام موسیقی، مشاغل موسیقایی، فعلهای موسیقایی) پرداخته اند. علاوه بر این صور خیال و کارکرد ادبی واژگان موسیقی در شعر شهریار و ابتهاج را نیز بررسی کردیم. پس از بررسی نمونه های موسیقایی شعر شهریار و ابتهاج، به بیان وجوه شباهت و تفاوتهای بازتاب موسیقی در شعر این دو شاعر پرداختیم.
روش مطالعه: این پژوهش از نوع کتابخانه ای بوده و به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
یافته ها: این بررسی نشان میدهد موسیقی برای این دو شاعر ابزار بوده است؛ ابزاری برای انتقال مفاهیم و مضامین مورد نظرشان.
نتیجه گیری: از مهمترین وجوه شباهت ابیات موسیقایی شهریار و ابتهاج، زیست موسیقایی، پرداختن به من شاعر و بسامد بالای همراهی موسیقی با غم است. مهمترین وجوه تفاوت در بازتاب موسیقایی شعر شهریار و ابتهاج را میتوان در نگاه موسیقایی و توجه و پرداختن به موسیقیدانان جست.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: This research has been written with the aim of studying and comparing the reflection of music in the poetry of Shahriyar and Ebtehaj. In order to achieve this, the authors have studied words and terms related to music (instruments, musicians, Iranian original music, general musical terms, musical occupations, musical verbs). In addition, we examined the forms of imagination and literary function of the words of music in the poetry of Shahriyar and Ebtehaj. After examining the musical samples of Shahriyar and Ebtehaj's poems, we expressed the similarities and differences in the reflection of music in the poetry of these two poets.
METHODOLOGY: This research is a library and has been done by descriptive-analytical method.
FINDINGS: This study shows that music has been an instrument for these two poets; A tool for conveying their intended concepts and themes.
CONCLUSION: One of the most important aspects of the similarity between the musical verses of Shahriyar and Ebtehaj is bio-music, addressing the poet's self and the high frequency of accompanying music with sadness. The most important aspects of the difference in the musical reflection of Shahriyar and Ebtehaj's poetry can be found in the musical view and attention to musicians.
خلاصه ماشینی:
بررسي و مقايسۀ بازتاب موسيقي در شعر شهريار و ابتهاج بهروز نديمي، رضا اشرف زاده *، سيدمجيد تقوي بهبهاني گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده علوم انساني، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامي، مشهد، ايران .
6560 نشريه علمي سبک شناسي نظم و نثر فارسي (بهار ادب ) چکيده : هدف و زمينه : اين پژوهش با هدف بررسي و مقايسۀ بازتاب موسيقي در شعر شهريار و ابتهاج نوشته شده است .
اين مقاله در نظر دارد با مطالعه ، مقايسه و بررسي موسيقي در شعر شهريار و ابتهاج ، نشان دهد که موسيقي در ذهنيت دو شاعر همعصر و آشنا با هم و با نگرش و جهان بينيهايي متفاوت چگونه بازتاب يافته است .
جدول ٥: اصطلاحات تخصصي موسيقايي در شعر شهريار (رجوع شود به تصویر صفحه) يکي از مهمترين نکات دربارة کاربرد اصطلاحات تخصصي موسيقي در شعر ابتهاج اين است که در بسياري از ابيات اينچنين ، اگرچه بيت موسيقايي است اما مضمون مسلط بر آن غيرموسيقايي است .
جدول ٧: اصطلاحات عمومي موسيقايي در شعر شهريار (رجوع شود به تصویر صفحه) در شعر ابتهاج «نغمه » با ١٣ مورد بالاترين بسامد را در ميان واژگان و اصطلاحات عمومي موسيقي به خود اختصاص داده است .
مطالعه و بررسي شعر شهريار و ابتهاج نشان ميدهد موسيقي براي اين دو شاعر ابزار بوده است ؛ ابزاري براي انتقال مضمون موردنظرشان .
Intrducing the authrs Behruz Nadimi: PhD Student, Department f Persian Language and Literature, Faculty f Humanities, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.