چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب جدایی کودکان دبستانی بر اساس ساختار شخصیت و روابط موضوعی مادران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه ی کودکان دبستانی مدارس منطقه 2 شهر تهران در سال 1399 بود که از بین آنها 384 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده شامل مقیاس سنجش اضطراب جدایی (نسخه والد و کودک) هان و همکاران (2003) SAS، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نیو (1985) (NEO-FFI)و مقیاس روابط موضوعی بل (1995) ((BTRS) بودند. جهت تجزیه وتحلیل از رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. نتیجه حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که حدود 13 درصد واریانس اضطراب جدایی کودکان توسط عامل های متغیر ساختار شخصیت (برونگرایی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن) و زیرمقیاس های روابط موضوعی (بیگانگی، بی کفایتی اجتماعی و خود میان بینی) پیش بینی می شود (05/0>P). نتایج نشان داد که برونگرایی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن رابطه منفی و معناداری با اضطراب جدایی دارند. بیگانگی، بی کفایتی اجتماعی و خود میان بینی رابطه مثبت و معناداری با اضطراب جدایی دارند (05/0>P).. نتیجه حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که بین اضطراب جدایی کودکان دبستانی با سن مادران رابطه معناداری وجود ندارد (05/0<P).. نتیجه گیری می شود اضطراب جدایی کودکان براساس ساختار شخصیت و روابط موضوعی مادارن قابل پیش بینی است.
The purpose of this research was to predict the separation anxiety of primary school children based on the personality structure and thematic relationships of mothers. The descriptive research method was correlation type. The statistical population included all primary school children of schools in the 2nd district of Tehran in 2019, and 384 of them were selected using available sampling. The instruments used include the Separation Anxiety Scale (Parent and Child Version) by Han et al. (2003) (SAS, the NEO-FFI Five Factor Questionnaire (1985), and Bell's Thematic Relationship Scale (1995) (BTRS). ) were used for simultaneous analysis and multiple regression analysis. The result of multiple regression analysis showed that about 13% of the variance of children's separation anxiety was accounted for by the variable factors of personality structure (extroversion, openness, agreeableness, and conscientiousness) and The subscales of subjective relationships (alienation, social inadequacy, and self-interview) are predicted (P
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 پيش بيني اضطراب جدايي کودکان دبستاني بر اساس ساختار شخصيت و روابط موضوعي مادران Predicting separation anxiety in primary school children based on mothers' personality structure and thematic relationships ملينا صادقي Melina Sadeghi Master of Clinical Psychology, Faculty of Medicine, کارشناسي ارشد روانشناسي باليني دانشکده پزشکي ، علوم پزشکي قم ، Qom Medical Sciences, Islamic Azad University, دانشگاه آزاد اسلامي ، قم ، ايران .
com چکيده Abstract The purpose of this research was to predict the هدف از انجام پژوهش حاضر پيش بيني اضطراب جدايي کودکان دبستاني separation anxiety of primary school children based on بر اساس ساختار شخصيت و روابط موضوعي مادران بود.
نتيجه حاصل از تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد که حدود ١٣ showed that about 13% of the variance of children's درصد واريانس اضطراب جدايي کودکان توسط عامل هاي متغير ساختار separation anxiety was accounted for by the variable شخصيت (برونگرايي، گشودگي ، موافق بودن و با وجدان بودن ) و زيرمقياس factors of personality structure (extroversion, openness, agreeableness, and conscientiousness) and هاي روابط موضوعي (بيگانگي ، بي کفايتي اجتماعي و خود ميان بيني ) The subscales of subjective relationships (alienation, پيش بيني مي شود(٠٠٥>P).
همچنين طبق جدول (٤-١٣) مفروضه هاي هم خطي چندگانه از طريق آماره تلرانس و VIF (تورم پيش بيني اضطراب جدايي کودکان دبستاني بر اساس ساختار شخصيت و روابط موضوعي مادران Predicting separation anxiety in primary school children based on mothers' personality structure and thematic relationships واريانس ) بررسي شد.