چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دشواری تنظیم هیجان و توانمندی منش مادران کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیشفعالی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و دارای مرحله پیگیری با گذشت 6 هفته ای انجام شد. جامعۀ آماری شامل 40 مادر دارای کودک مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی شهر بوکان در سال 1400-1399 بود که از میان آنها تعداد 24 نفر (12 نفر گروه آزمایش و 12 نفر گروه گواه) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس هدفمند به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های تنظیم هیجان گراتز و روئمر (DERS) (2004) و توانمندی های منش سلیگمن و پترسون (VIA-IS) (2004) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر معناداری بر دشواری تنظیم هیجان و ابعاد آن در مادران کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیشفعالی دارد (05/0 P<) که درمان پذیرش و تعهد به طور معناداری بر توانمندی منش و ابعاد آن در مادران کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیشفعالی تأثیر میگذارد (05/0 P<). از پژوهش حاضر میتوان دریافت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد مداخله ای سودمند و مؤثر برای بهبود دشواری تنظیم هیجان و تقویت توانمندی منش در مادران کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی بیشفعالی است.
The aim of this study was to determine the effectiveness of treatment based on acceptance and commitment on the difficulty of emotion regulation and character ability of mothers of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The method of the present study was quasi-experimental with pre-test-post-test design with a control group and 6-week follow-up. The statistical population included 40 mothers with children with ADHD in the city of Bukan in 1399-1400. From among them 24 people (12 people in the experimental group and 12 people in the control group) were selected as the research sample using purposive sampling method. emotion regulation questionnaires Gratz and Roemer (DERS) (2004) and Character Strengths Questionnaires (VIA-IS) (2004) were used to collect data.The collected data were analyzed using repeated measures analysis of variance test in SPSS-26 software. Findings showed that acceptance and commitment therapy has a significant effect on the difficulty of emotion regulation and its dimensions in mothers of children with ADHD (p< 0.05). Also, the findings of the study showed that the treatment of acceptance and commitment significantly affects the ability of the character and its dimensions in mothers of children with ADHD (p< 0.05). Based on the results of the present study, it can be seen that treatment based on acceptance and commitment is a useful and effective intervention to improve the difficulty of emotion regulation and strengthen the ability of character in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder.