چکیده:
هدف: طراحی و ارائه مدل تأثیرگذاری برنامههای خلاق رسانه ملی برتوسعه فرهنگ مالیاتی است.
روش: پژوهش کاربردی و کیفی است که با مطالعه مبانی نظری، ازجمله کتب، مجلات و مقالات مرتبط، اطلاعات جمعآوری و چارچوب اولیه پژوهش استخراج شد و پروتکل مصاحبهها آماده و مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 30 نفر از خبرگان حوزه مالیات و رسانه با تجربه در حوزه مطالعه صورت گرفت. نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند و روش نمونهگیری گلوله برفی و مصاحبهها به روش تحلیل تم و با استفاده از نرم افزارمکس کیودا2020 کدگذاری شدند. مؤلفههای اثرگذاری رسانه ملی بر توسعه فرهنگ مالیاتی با استفاده از روش تحلیل تم و مصاحبه با خبرگان و پالایش مدل طی دو راند دلفی با گروه دیگری از خبرگان، مشتمل بر 94کد محوری و 10 تم اصلی احصاء شد و مدل باهیئت دلفی و مشارکت خبرگان و استفاده از ضریب توافق کندال اعتبار سنجی شد.
یافتهها: تأثیر رسانه ملی بر توسعه فرهنگ مالیاتی شامل 10 تم اصلی است که به سه دسته مسئولیت اجتماعی، کارکرد رسانه و عوامل زمینهای تقسیم میشود.
نتیجهگیری: توجه به تأثیر رسانه ملی بر فرهنگ مالیاتی میتواند راهگشای سیاستگذاران جهت تسریع توسعه فرهنگ مالیاتی و به تبع آن اجرای سایر شاخصهای توسـعه یـافتگی باشـد.
The present study aims to investigate the models by which creative programming in IRIB (Iran’s national broadcasting organization) could influence tax culture. The study is meant to have practical implications and is qualitative in nature. The necessary data was collected by touching upon the theoretical fundamentals through resorting to books, journals, and relevant papers and the initial blueprint of the research was formulated. The protocols of the interviews were come up with based on the elicited layout and semi-structured interviews were conducted with 30 prominent figures in the realms of tax and media. The researcher made use of a targeted non-probability sampling namely Snowball to reach theoretical saturation. The interviews were interpreted and coded using thematic analysis and the application applied was Maxqda2020. The aspects and variables of the impact of IRIB on fostering tax culture were elicited through thematic analysis and interviews with experts. Meanwhile model refinement was accomplished through two rounds of Delphi with a separate group of experts comprising 94 axial codes and 10 main themes. The elicited model was validated in a Delphi panel participated by experts using Kendall's coefficient of concordance. The findings of the study in qualitative terms indicate the influence of IRIB on developing tax culture includes 10 main themes which would break into three categories namely social responsibility, media function, and underlying factors. In conclusion, taking heed of the impact of different aspects of IRIB on tax culture can come to aid for policymakers and rulers in order to accelerate the development of tax culture and consequently implement other parameters of development.
خلاصه ماشینی:
تبيين نقش رسانه ملي و تلاش براي رديابي و تأثير آن بر آگاهي اجتماعي از مفهوم و اهداف 230 ماليات و پوشش دادن به همه ابعاد توسعه و به ويژه توسعه فرهنگ مالياتي که موضوع اصلي بررس در اين تحقيق است ، ضرورت اين مطالعه را نشان ميدهد.
درصد توافق مقولات در دو دور دلفي ي تأثير تم فرعي درصد توافق دور اول دلفي درصد توافق دور دوم دلفي شفاف سازي قوانين مالياتي 68 93/4 عوام تبليغ و ترويج پيامدهاي عدم پرداخت 61/2 90 ل آگهي دادن به شهروندان 58/2 87/3 فرد روشن نمودن مصرف و هزينه کرد براي جامعه 74/5 96/6 خلاقيت و نوآوري در برنامه 69/2 86/2 ي و ايجاد گرايش مثبت در پرداخت ماليات 70/1 76/9 سازم فرهنگ سازي مالياتي 64/1 78/3 اني اثرگذاري بر رفتار مؤديان 65 74/3 بر ساخت فيلم 73/2 94/1 خلاقي فعاليت هاي رسانه اي 71 82 ت مديرا ن .