چکیده:
زمینه و هدف: سبکشناسی لایه ای یکی از راه های تجزیه و تحلیل متن (نثر یا شعر) است که در آن با استفاده از الگوی لایه ای، برجستگیهای سبکی اثر مشخص میشود. شعر کودک یکی از گونه های ادبیات کودک و نوجوان است که نیازمند توجه و بررسی همهجانبه است. در این پژوهش با هدف دست یافتن به سبک شعر رودابه حمزه ای، اشعار کودک وی در پنج لایۀ آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدئولوژیک و نوآوریهای شاعر بررسی و تحلیل میشود.
روش مطالعه: شیوۀ پژوهش در این جستار، کیفی و از نوع تحلیل محتواست. اطلاعات موردنظر از منابع کتابخانه ای و سایتهای معتبر اینترنتی استخراج و ازطریق ابزار فیش گردآوری شده است و اطلاعات و آمارهای بدستآمده مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
یافتهها: در بررسی سبکشناسی لایه ای، عناصر آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدئولوژیک اشعار حمزهای، ویژگیهایی سبکی خاص شعر کودک وجود دارد و شعریت شعر کودک را فزونی میبخشد؛ چراکه واژۀ کودک شعر را مقید به قواعد و اصولی خاص میکند، که تخطی از آنها بمثابۀ فاصله گرفتن از هدف غایی شعر و پرورش شعر کودکانه است.
نتیجه گیری: شاعر بیشتر در بخش موسیقی کناری و درونی لایۀ آوایی موفق بوده است. در لایۀ واژگانی برای مخاطبان خردسال خود از واژگان حسی و عامیانه بیشتر استفاده نموده و از انواع واژه ها بهره برده است. همچنین به ترکیبات وصفی نسبت به ترکیبات اضافی تمایل بیشتری نشان داده است. در لایۀ نحوی ساختار جملات ساده است و اغلب افعال را در انتهای جمله قرار داده، ضمن اینکه افعال اسنادی را خیلی کمتر بکار برده است. در بخش بلاغی مهمترین آرایه های مورداستفادۀ شاعر تشخیص، تناسب و تضاد بوده است و تشبیه و کنایه را به تعداد محدود بکار برده است. در لایۀ ایدئولوژیک شاهد توجه و اشراف شاعر به همۀ امور کودک هستیم و این امر نشاندهندۀ حس زنانه و مسئولیت مادرانۀ این شاعر تواناست. همچنین در شعر وی نوآوریهایی در اسم صوتها، بویژه اسم صوت مخصوص کودکان، کاربرد کلمات ویژۀ کودکان و تشبیهات جدید و نو دیده میشود.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Layered stylistics is one of the ways of text analysis (prose or poetry) in which the stylistic prominences of a work are determined using a layered pattern. Children's poetry is one of the types of children's literature that needs comprehensive attention and study. Therefore, in this study, with the aim of achieving the style of Rudabeh Hamzehei, her young poems are examined and analyzed in five layers: phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological, and the poet's innovations.
METHODOLOGY: The research method in this paper is qualitative and content analysis. The information is extracted from library resources and reputable Internet sites and collected through the fishery tool, and at the end, the information and statistics obtained are reviewed and evaluated.
FINDINGS: In examining the stylistics of the layers of phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological elements of Hamzeh's poems, we see the stylistic features that are specific to children's poetry and increase the poetry of children's poetry; Because the word child binds poetry to certain rules and principles, the violation of which, as a departure from the ultimate goal of poetry, is to cultivate childish poetry.
CONCLUSION: The result of the research shows that the poet has been more successful in the side and inner music of the vocal layer. In the lexical layer for his young audience, he has used more sensory and slang words and has used a variety of words. It has also shown a greater tendency for descriptive compounds than for additional compounds. In the syntactic layer, the structure of the sentences is simple and most of the verbs are placed at the end of the sentence, while the noun verbs (attributes) are used much less. In the rhetorical part, the most important arrays used by the poet have been discernment, appropriateness and contradiction, and he has used metaphors and allusions in a limited number. In the ideological layer, we see the poet's attention and nobility to all the affairs of the child, and this shows the feminine sense and motherly responsibility of this capable poet. Also in her poetry there are innovations in the names of sounds, especially the names of sounds for children, the use of words for children and new and new similes.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش با هدف دست يافتن به سبک شعر رودابه حمزه اي، اشعار کودک وي در پنج لايۀ آوايي، واژگاني، نحوي، بلاغي و ايدئولوژيک و نوآوريهاي شاعر بررسي و تحليل ميشود.
Ghanipour Malekshah Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
محدودة پژوهش هم مجموعه هاي زير از رودابه حمزه اي است که همگي جزو گروه سني الف بشمار ميآيند: «فيل کوچولو لالايي»، «جيکان جوجو لالايي»، «شب شده وقت خوابه »، «ميوميو لالايي»، «کوچولو يه جوجو داره »، «کي بود؟ کي بود؟»، «کوچولو زياد باهوشه »، «کوچولو به به ميخوره » و «کوچولو ناناي ناي ميکنه ».
با توجه به اينکه مخاطبان رودابه حمزه اي گروه سني الف يعني خردسال هستند و چندان درکي از اين صور و تخيل ندارند، برخي از اين آرايه هاي بياني يعني تشخيص و در مواردي نادر تشبيه ، هرچند ساده و ابتدايي در شعر وي ديده شده است .
Introducing the authors Fatemeh Kamran Kalebasti: PhD student, Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
ir) Masoud Rouhani: Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
ir : Responsible author) Gholamreza Pirouz: Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
ir) Ahmad Ghanipour Malekshah: Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.