چکیده:
کاربست نظریه ی بوطیقای فضای باشلار در بارون درخت نشین اثر ایتالو کالوینو و کیمیاگر اثر پائولو کوئیلوچکیدههر فرد با قرار گرفتن در هر مکان، اقدام به بازسازی معنوی فضا برای تعامل روحی با آن مکان می کند. ادغام تخیل، حافظه و احساس جنبه ای منحصر به فرد به مکان می بخشد. گاستون باشلار ، دیدگاه ویژۀ خویش در باب مکان کاوی را با استناد به رویکردی پدیدارشناسانه از خلال فضاهای شناخته شده توسط افراد مطرح می کند. با این تصور که زندگی شخصیت های اصلی کالوینو و کوئیلو در بارون درخت نشین و کیمیاگر به شدت به مکان وابسته است، در صدد بر آمدیم تا با دیدگاه باشلار به تحلیل مکان کاوی این دو اثر بپردازیم. مکان های تداعی شده در این آثار، بسان پدیده ای می مانند که با دست یاختن به آگاهی انسانی، هویت پیدا می کنند. در تحقیق حاضر سعی ما بر این است که کاربست مفهوم شاعرانگی فضای باشلاری را در آثار کیمیاگر کوئیلو و بارون درخت نشین کالوینو به منصه ظهور نهیم تا علاوه بر این که نمود اشکال مختلف فضاهایی همچون خانه، لانه و قفسه را که توسط باشلار بازشناسی و معرفی شده اند، در آثار مذکور بررسی کنیم، به تصویر فضا در مفهوم «پدیدار شناسی پنداشت» باشلاردی بیشتر یی ببریم .آنگاه خواهیم دید که چگونه کالوینو و کوئیلو از خلال قهرمانان قصه های خود و با گذر از دنیاهای بیرون، غنای ناب ترین تجارب درونی برخواسته از خیال باشلاری را به تصویر می کشند.
Application of Bachelard’s Poetic theory of space In The Baron in the Trees by Italo Calvino and Alchemist by Paulo CoelhoAbstractInstalled in space, the man begins the spiritual reconstruction of the space for spiritual interaction with that place. As he feels lonely, he seeks in a corner and divides his loneliness with space; also, recalling his memories, he breaks the geometric borders. Citing a phenomenological approach through intimate sites of human life, Gaston Bachelard represents his specific point of view about the topoanalysis. Because the lives of the protagonists of Italo Calvino and Paulo Coelho in The Baron in the Trees and The Alchemist are closely related to the space, we came to analyze, with point of view of Bachelard, the topoanalyse in these two works. The mentioned spaces in these works are like phenomena and earn their identity when they intermingle with the consciousness of the human. In this article, we will try to appear the application of Bachelard’s Poetic theory of space in The Alchemist by Coelho and The Baron in the Trees by Calvino to understand more about space in a phenomenological sense. Then, we will decipher how Calvino and Coelho will illustrate through the protagonists of their stories and crossing the outer worlds, the richness of the purest inner experiences arising from the imagination of Bachelard.
خلاصه ماشینی:
کاربست نظريۀ بوطيقاي فضاي باشلار در بارون درخت نشين اثر ايتالو کالوينو و کيمياگر اثر پائولو کوئيلو مقالۀ پژوهشي ليلا ديده بان کارشناس ارشد زبان و ادبيات فرانسه ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران مژگان مهدوي زاده (نويسندٔە مسئول) ۱ استاديار گروه زبان فرانسه -روسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران چکيده فرد با قرار گرفتن در هر مکان، اقدام به بازسازي معنوي فضا براي تعامل روحي با آن مکان ميکند.
آنگاه ، با استناد به مثالهايي از ادبيات تخيلي، به تصاوير خانه در بارون درخت نشين و کيمياگر پرداخته و تخيلات انساني که به دنياي دروني خود پناه برده است را از ديدگاه باشلار مورد بررسي قرار خواهيم داد.
۲. چارچوب نظري و پيشينه پژوهش مطالعه و پژوهش در باب شاعرانگي فضا توجه پژوهندگان بيشماري را به خود جلب کرده است ؛ خواه اين مطالعات انبوه به معرفي وجه شاعرانه مکان در فلسفه پديدارشناسانه گاستون باشلار بپردازند و خواه با تکيه بر اين نظريه وجه نويي از خوانش آثار مهم ادبي را در معرض ديد خواننده قرار دهند.
«جستجوي انگاره خانه در آثار سهراب سپهري بر مبناي پديدارشناسي تخيل گاستون باشلار» (۱۳۹۹) به چاپرسيده در فصلنامۀ شعر پژوهي، «پديدارشناسي مکان در نمايشنامه گزارش خوابنوشته محمد رضايي راد با تمرکز بر آراي گاستون باشلار در بوطيقاي فضا» (۱۳۹۴) و «پديدارشناسي تصوير آتش در اشعار اخوان ثالث با تکيه بر آراي گاستون باشلار» (۱۳۹۷) در مجلۀ مطالعات زباني و بلاغي دانشگاه سمنان از اين جمله اند.