چکیده:
یکی از موانعی که میتواند برای برخی زبانآموزان هنگام یادگیری زبانهای خارجی ایجاد مشکل کند، اضطراب و هراسی است که در کلاس بهویژه در موقعیتهای بیان شفاهی با آن مواجه میشوند. انتخاب راهبردها، شیوهها، ابزار کمک آموزشی و محتوای مناسب میتواند به عنوان راهکاری برای برطرف کردن این مشکل مطرح گردد. پژوهش حاضر بر آن است تا تأثیر استفاده از تمرینهای مبتنی بر داستان را بر میزان اضطراب دانشجویان رشته زبان فرانسه هنگام بیان شفاهی بسنجد. به منظور تحقق هدف پژوهش، مقالة حاضر از سویی به معرفی و تبیین بازنمودهای اجتماعی داستان و تمرین بیان شفاهی داستان در فرایند یادگیری زبان خارجی نزد دانشجویان ایرانی میپردازد و از سویی دیگر، ارتباط بین انجام تمرینهای مبتنی بر بیان شفاهی داستان و اضطراب هنگام ارتباط برقرار کردن به زبان فرانسه را براساس تجربه زیسته دانشجویان ایرانی بررسی و واکاوی میکند. این پژوهش با روش مطالعه میدانی و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته با دانشجویان مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران که درس بیان شفاهی داستان را در نیم سال دوم سال تحصیلی 1400-1399 گذارنده بودند، انجام گرفت. بررسی و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا بیانگر وجود متغیرهای مؤثر بر میزان اضطراب هنگام بیان شفاهی داستان است. یافتههای پژوهش زمینههای اضطراب دانشجویان زبان فرانسه و موقعیت-های اضطرابآور از منظر زبانآموزان را نشان میدهد. مدرسان با آگاهی از این زمینهها و موقعیتها میتوانند به زبانآموزان برای کسب مهارتهای لازم و مواجه و مقابله با اضطراب ناشی از موقعیتهای بیان شفاهی کمک بیشتری کنند.
Abstract One of the barriers for some foreign language learners is the anxiety and fear they face in the classroom, especially during speaking. The solution to this problem may lie in the choice of appropriate strategies, methods, teaching aids, and content. In this regard, this study aims to measure the effect of storytelling-based activities in the classroom on the student’s anxiety level while speaking. To achieve the above-mentioned goal, this article describes and analyzes the social representations that Iranian students establish combining the place of storytelling workshops in their French language learning process and their experiences during these workshops. This research was conducted by field study and data collection through semi-structured interviews with undergraduate students in French language and literature at the University of Tehran who had participated in the storytelling workshops in 2020. The analyzed data using the content analysis method indicate the existence of variables affecting the level of anxiety when speaking storytelling. The results of the study demonstrate the degree and the forms of student anxiety. Moreover, these analysis show that teachers can further help learners to acquire the needed skills to manage and cope with anxiety caused by speaking situations.Keywords: Anxiety, Oral expression, Storytelling, Iranian students, Learning French.
خلاصه ماشینی:
در اين چهارچوب مبتني بر نظر ابريک ١ (۱۹۹۴)، متي ۲ ( ۱۹۹۷)، زارات و کاندوليه ۳ (۱۹۹۷) و مور٤ (۲۰۰۹) ابتدا براساس مشاهدات اوليه و هدف پژوهش دو سؤال پژوهش پيش گفته دربارٔە بازنمودهاي 1 Abric 2 Matthey 3 Zarate & Candelier 4 Moore اجتماعي بيان شفاهي داستان به زبان فرانسه در کلاس و رابطۀ آن با اضطراب يادگيري دانشجويان ايراني تهيه شد که از آنها براي تهيۀ راهنماي مصاحبۀ نيمه ساختاريافته استفاده گرديد.
بنابراين ، ميتوان فرض کرد که يکي از دلايل مؤثربودن استفاده از بيان شفاهي داستان براي کاهش اضطراب دانشجويان زبانهاي خارجي اين است که دانشجويان با تمرين هاي مختلف و امتحانکردن اين موقعيت در محيط کلاس به تدريج با افزايش مهارت، نگرش خود به تواناييهايشان را نيز ارتقا داده و براي ارتباط با زبان خارجي بيش از پيش آماده گردند.
در اين پژوهش با استفاده از مفهوم بازنمودهاي 1 Stéréotypes 2 Moore & Py 3 Thonhauser & De Pietro 4 Puren 5 Defays, Delbart & Hammami اجتماعي سعي ما بر اين خواهد بود تا با شناخت نگرش دانشجويان ايراني به بيان شفاهي داستان در کلاس و تجربه هاي زيستۀ آنان از انجام اين تمرين و رابطۀ آن با ميزان اضطراب دانشجويان تصوير روشن تري از چشم انداز استفاده مؤثر از تمرين بيان شفاهي داستان در کلاسهاي زبان فرانسه ارائه دهيم .