چکیده:
ریتونهای هخامنشی بهعنوان یکی از مهمترین دادههای باستانشناسی زینتبخش بسیاری از موزهها در سراسر جهان هستند. با این حال تعداد زیادی از این ریتونها از کاوشهای علمی باستانشناسی بهدست نیامدهاند، از این رو مطالعه آنها بهلحاظ اصالت از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این رابطه مطالعات آزمایشگاهی بهمنظور تعیین قطعیت هنوز در ابتدای کار بوده و از طرفی روشهای جعل نیز با گسترش فناوری، پیشرفتهتر گردیده است؛ بنابراین فنشناسی و مطالعات تطبیقی هنوز یکی از مهمترین و مناسبترین شیوه شناسایی اصالت آثار تاریخی از جمله ریتونهای هخامنشی بهشمار میرود. در این راستا نوشتار حاضر سعی دارد با تمرکز بر ریتون سیمین توقیف شده منتهی به سر شیر ماده منسوب به دوره هخامنشی موجود در موزه هگمتانه، ضمن تحلیل و بررسی وجوه اشتراک و افتراق ریتون مورد بحث با سایر نمونههای مشابه در این دوره، راستیآزمایی تاریخگذاری (اصالت) این نمونه را با رویکرد توصیفی-تحلیلی (گونهشناسی، فنون ساخت و آرایههای تزیینی) مورد مطالعه قرار دهد. نتایج حاصل از گزینش و شیوه بازنمایی آرایههای تزیینی بیانگر آن است که نقشمایههای ریتون مورد بحث فاقد تناسبات و سبک هنر هخامنشی است. از طرفی جانمایی جزئیات نقوش واحد نیز عدم تناسب با سبک هخامنشی را نشان داد. یافتههای بهدست آمده میتواند عدم اصالت یا عدم تعلق ریتون منتهی به سر شیر ماده در موزه هگمتانه به دوره هخامنشی را تأیید نماید.
Achaemenid rhytons as one of the most important archaeological data adorn many museums around the world. However, many of these rhytons have not been obtained from scientific archaeological excavations, so their study is of particular importance in terms of originality. In this regard, laboratory studies to determine the certainty are still in their infancy, and on the other hand, forgery methods have become more advanced with the development of technology; Therefore, technology and comparative studies are still one of the most important and appropriate ways to identify the authenticity of historical monuments, including Achaemenid rhytons. In this regard, the present article tries to focus on the confiscated rhyton of Silver, which leads to the head of a female milk belonging to the Achaemenid period in the Hegmataneh Museum, while analyzing the commonalities and differences between the rhyton discussed and other similar examples in this period. Historical (originality) test of this sample with a descriptive-analytical approach (typology, construction techniques and decorative arrays). The results of the selection and representation of decorative arrays indicate that the role of rhyton motifs in question lacks proportions and style of Achaemenid art. On the other hand, the location of the details of the single motifs also showed the incompatibility with the Achaemenid style. The findings can confirm the non-authenticity or non-belonging of the rhyton leading to the female lion of the Hegmataneh Museum to the Achaemenid period.