چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای کمالگرایی ناسازگار و نشخوار فکری در رابطه بین عملکرد خانواده و رخدادهای استرسزا زندگی با کیفیت خواب دانشجویان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان پسر دورهی کارشناسی دانشگاه لرستان در سال 1401-1400 بود. از این جامعه تعداد 562 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دادهها ابزار سنجش خانواده (1983) FAD، مقیاس پاسخ نشخواری (1991) RRS، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ 1989 PSQI، مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (2007) PANPS، چکلیست خودارزیابی رخدادهای زندگی (1997) ASLEC بود. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل انجام شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم عملکرد خانواده، کمالگرایی ناسازگار، رخدادهای استرسزا و نشخوار فکری بر کیفیت خواب دانشجویان مثبت معنادار بود (001/0p). همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطهای کمالگرایی ناسازگار در رابطه بین عملکرد خانواده با کیفیت خواب (01/0p) و نقش واسطهای نشخوار فکری در رابطه بین رخدادهای استرسزا با کیفیت خواب (01/0p) معنادار بود. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که الگوی طراحیشده از برازش خوبی برخوردار است و میتوان استنباط کرد که عملکرد خانواده، کمالگرایی، تجربه رخدادهای استرسزا و نشخوار فکری از مؤلفه های مهم اثرگذار بر کیفیت خواب در بین دانشجویان هستند.
The aim of the current study was to examine the mediating role of maladaptive perfectionism and rumination in the relationship between family functioning and stressful life events with sleep quality in university students. The method of the present study was descriptive-correlational. The statistical population of this study consisted of B. A Male student at Lorestan University, Khorramabad, Iran 2021. A sample of 562 students was selected using the convenience sampling method. Date collected tools include Family Assessment Device (1983) FAD, Ruminative Responses Scale (1991) RRS, Pittsburgh Sleep Quality Index (1989) PSQI, the Positive and Negative Perfectionism Scale (2007) PANPS and Self-Rating Life Events Checklist (1997) ASLEC. Data analysis was based on structural equation modeling. The results showed that family functioning, maladjustment perfectionism, stressful life events, and rumination exert a significant and direct effect on the sleep quality of students (pmaladjustment perfectionism in the relationship between family functioning with sleep quality (p) and the mediating role of rumination in the relationship between stressful events and sleep quality was significant (pBased on the findings, it can be concluded that the conceptual model has a good fit and it can be inferred that family functioning, perfectionism, the experience of stressful events, and rumination were important factors affecting students’ sleep quality.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٩، شماره پياپي ٧٨، آذر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(9), 2022 نقش واسطه اي کمال گرايي ناسازگار و نشخوار فکري در رابطه بين عملکرد خانواده و رخدادهاي استرس زا زندگي با کيفيت خواب دانشجويان The Meadiating Role of Maladaptive Perfectionism and Rumination in the Relationship between Family Functioning and Strssful Life Events with Sleep Quality in University Students دکتر سلمان زارعي (نويسنده مسئول ) Dr. Salman Zarei* Assistant Professor, Department Of Psychology, استاديار مشاوره ، گروه روان شناسي، دانشکدة ادبيات و علوم انساني ، دانشگاه Faculty Of Human Sciences, University Of Lorestan, لرستان ، خرم آباد، ايران .
چکيده Abstract The aim of the current study was to examine the پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش واسطه اي کمال گرايي ناسازگار و mediating role of maladaptive perfectionism and نشخوار فکري در رابطه بين عملکرد خانواده و رخدادهاي استرس زا زندگي rumination in the relationship between family functioning and stressful life events with sleep quality با کيفيت خواب دانشجويان انجام شد.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : خرداد ١٤٠١ پذيرش : شهريور ١٤٠١ ويرايش نهايي: آذر ١٤٠١ نقش واسطه اي کمال گرايي ناسازگار و نشخوار فکري در رابطه بين عملکرد خانواده و رخدادهاي استرس زا زندگي با کيفيت خواب دانشجويان The Meadiating Role of Maladaptive Perfectionism and Rumination in the Relationship between Family Functioning … مقدمه سال اول تحصيل در دانشگاه اغلب با خروج دانشجويان از خانه و مسئوليت پذيري بيشتر در قبال رفتارهاي مرتبط با سلامتي ازجمله عادت خواب مصادف است (دريلر١ و همکاران ، ٢٠٢١).