چکیده:
هدف پژوهش تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر تعدیل طرحواره های ناسازگاراولیه و اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان نظر آباد در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در بین گروه درمانی شناختی رفتاری و گروه گواه بهطور تصادفی جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیه جفری یانگ (YSQ-SF) (1998) و پرسشنامه اضطراب بک (BAI-II) (1988) جمعآوری شد. مداخله گروه درمانی شناختی رفتاری در 12 جلسه 5/1 ساعته و هفتهای یکبار برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد اثر اصلی مداخله برای بریدگی و طرد (741/ )، خودگردانی و عملکرد مختل (415/ )، محدودیتهای مختل (771/0 )، دیگر جهتمندی (315/0 )، گوش به زنگی بیشازحد (185/0 ) و برای اضطراب (822/0 ) معنادار هستند (05/0>p) یعنی بین دو گروه از نظر میانگین مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه و اضطراب تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). نتیجهگیری میشود با استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری میتوان به تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه و کاهش اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه کمک کند.
The aim of the research was to determine the effectiveness of cognitive behavioral therapy groups on the adjustment of primary maladaptive schemas and anxiety of secondary school students. This research was a semi-experimental type of research with a pre-test, post-test, and control group design with a one-month follow-up period. The statistical population of the research was all secondary school female students in Nazar Abad city in the academic year 2019-2020, from which 30 people were selected using the available sampling method. These numbers were randomly replaced between the cognitive behavioral therapy group and the control group. Data were collected using Jeffrey Young's early maladaptive schema questionnaires (YSQ-SF) (1998) and Beck's Anxiety Inventory (BAI-II) (1988). Cognitive behavioral therapy group intervention was held in 12 sessions of 1.5 hours and once a week. Data were analyzed using analysis of variance with repeated measurements. The results showed that the main effect of the intervention was cut-off and rejection (0.741), impaired self-management and performance (.415), impaired limitations (.771), other orientation (0.315), and excessive ringing. (0.185) and anxiety (0.822) are significant (p
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٩، شماره پياپي ٧٨، آذر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(9), 2022 اثربخشي گروه درماني شناختي رفتاري بر اضطراب و تعديل طرحواره هاي ناسازگاراوليه در دانش آموزان دوره متوسطه The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on modulating primary maladaptive schemas and anxiety in high school students ساره قهرماني Sareh Ghahremani PhD Student in Psychology, Department of دانشجوي دکتري ، گروه روانشناسي ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامي ، Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad university, کرج ، ايران .
در اين روش به فرد کمک مي شود که بياموزد که تفکرها و تصورهاي خود در مورد رخدادهاي ناخوشايند را به طور عيني ارزيابي کند و به آزمون بگذارد (دو٢٠ و همکاران ، 1 Pilkington 2 Koppers 3 Arntz 4 Craig 5 Zali 6 Bantjes 7 Cao 8 Gilbert 9 Brennan 10 Dullas 11 Metzger 12 Flentje 13 Huynh 14 Borza 15 Borza 16 Silverman 17 Carrier 18 Wolgensinger 19 Kaczkurkin 20 Do اثربخشي گروه درماني شناختي رفتاري بر اضطراب و تعديل طرحواره هاي ناسازگاراوليه در دانش آموزان دوره متوسطه The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on modulating primary maladaptive schemas and anxiety in ...