Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

جامعه شناسی مخاطب در شعر علی معلم

نویسنده:

کلیدواژه ها :

مثنوی ،شعر انقلاب اسلامی ،علی معلم دامغانی ،جامعه شناسی مخاطب

کلید واژه های ماشینی : شعر ، معلم ، شعر علی معلم ، مثنوی ، مخاطب ، شاعر ، شعر معلم ، شعر انقلاب ، مخاطب در شعر علی ، وزن

خلاصه ماشینی:

"ما ابتدا برای فهم بهتر و بیشتر تلاش معلم و مشخصات و ممیزات شعری خاص وی، به اجمال مقایسه‌ای می‌کنیم بین شعر عزیزی و معلم و سپس به بازگویی مؤلفه‌های شعری معلم می‌پردازیم و سعی می‌کنیم از این رهگذر به پرسش اصلی این نوشته پاسخ دهیم که آیا راهی که علی معلم در پیش گرفته است و شیوه‌هایی که در راهبرد شاعری‌اش برای خود تعریف کرده، به نظر مخاطب شعری او هم همان اندازه مهم و محل توجه است یا خیر و آیا در سیر تحول تاریخ شعر انقلاب و قالب کلی مثنوی، حرکتی ماندگار و مقبول خواهد بود یا نه؟ این‌همه نیز با عنایت به زمینه اصلی بحث که محوریت مخاطب است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اکنون می‌توان سؤال درآمد بحث را به طور جدی‌تری مطرح کرد: آیا شعر علی معلم با این‌همه وجوه ممیزه برتر و دقت‌ها و توجهات خاص، شعری موفق در عرصه شعر انقلاب بوده است و آیا صرف اقبال شاعران خاص به آن، می‌تواند موجه غموض و دشواری‌های آن باشد؟ آیا علی معلم شاعری تأثیر گذار بر جریان شعر انقلاب است یا شاعری است مهم و صاحب جایگاه، اما نه چندان مؤثر؟ به عبارت دیگر، آیا پیشرفت و اقبال فراوان به شعر احمد عزیزی و کم‌اقبالی عامه شاعر و شعر خوان به شعر معلم (غیر از خواص شاعران) می‌تواند جایگاه او را تغییر دهد یا هم‌چنان باید به عرف مصطلح شاعران، که معلم را پیشرو می‌شناسند، اقتدا کرد؟ «جامعه شناسی مخاطب» شعر معلم، به ما چه می‌گوید؟ معلم اول و معلم دوم علی معلم می‌گوید: «یک حرف‌هایی در ذهن من بود که این‌ها را وقتی می‌خواستم به صورت غزل در بیاورم در نمی‌آمد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.