انسان یا ماشین (ترمیناتور 2) - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

انسان یا ماشین (ترمیناتور 2)

نویسنده:

(4 صفحه - از 208 تا 211)

کلید واژه های ماشینی : ترمیناتور ، ماشین ، انسان ، فیلم ، کامرون ، زنان ، جنگ ، رایانه‌ها ، ترس ، آتش

خلاصه ماشینی:

"انسان یا ماشین‌ ترمیناتور 2 مسعود فراستی زنی لاغراندام و عضلانی با لباسی نیمه‌نظامی و موهایی بلند از پشت‌ بسته،با چهره‌ای سرد و بی‌جان در پشت توری فلزی یک پارک در حال‌ نظاره است. شروع فیلم نیز به نوعی به این‌ صحنه رجعت می‌کند:«در آن سوی تل استخوانها،دشت جمجمه‌ها و وسایل بازی تخریب شده،به چشم می‌خورند... آتش جنگ ماشین‌ها علیه انسان در ابتدای فیلم و جمجمه ترمیناتور که با موسیقی تهدیدگری‌ جلو می‌آید و تمام قاب را پر می‌کند و جمله:ترمیناتور 2،روز داوری. یک آدم ماشینی بسیار قدرتمند که متعلق به زمان آینده است،مأمور می‌شود از جان یک پسربچه دوازده ساله که در زمان حال زیست می‌کند، در مقابل یک ماشین قدرتمندتر از خود،که چهره‌ای انسانی دارد، محافظت نماید. تمام فیلم جنگ این دو ماشین است. شخصیتی که در لحظات کوتاهی به«خود» انسانی‌اش رجعت می‌کند-در برخورد با جان در آسایشگاه و در خانه‌ دایسن به‌خصوص-سارا،تنها انسان غیر کودک فیلم است که تسلیم‌ اوضاع نشده و عصیان می‌کند. اصولا زن در فیلمهای کامرون،همیشه کانون توجه و تغییر است و پیوسته نیز نیروی«شر»در پی نابودی اوست:بیگانه‌ها،ورطه و هردو ترمیناتور. در لحظه بیرون آوردن گلوله از بدن ترمیناتور،قصد دارد او را نابود کند که‌ پسرش جان مانع می‌شود. در آخر،سارا و جان پیروز می‌شوند-با کمک ماشین-اما کامرون راه‌حل را در نابودی کامل ماشینها-رایانه‌ها-می‌بیند. نیروی تکنولژیک را در تحلیل آخر،نیرویی شرور می‌بیند-هرچند در سراسر فیلم نقش ترمیناتور مثبت است و نماینده خیر-آخرین«چیپ» را در آتش می‌اندازد و ترمیناتور را وادار به خودکشی می‌کند. چرا نابودی؟ به نظرم کامرون در ترمیناتور 2 انسانها را دوست ندارد و به آنها بی‌اعتماد است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.