خلاصه ماشینی:
"و اما مخملباف پدیده است،چون با عنایت به مفهوم دوم، غیر معمول،و حتی جدا از پدیده دیگری است به نام سینمای ایران.
سینمای ایران دیگر به راه امروزش افتاده بود که مخملباف پدیدار شد.
آن هنگام شاید کمتر نوار ویدیو عقب و جلو میکرد،کمتر او را با«موج»های سینمایی کاری بود،اما حتی آن زمان هم مختصات پدیده را داشت:میشد فهمید که به حیطهء فرهنگ یا خرده-فرهنگ دیگری تعلق دارد و این حیطه تا بحال در صحنهء سینما ظاهر نشده بود:آمیزهای غریب و کژگونه از رئالیسم خام و ناتورالیسم سادهدلانه،همواره با خورجینی از پرسشها که آنقدر شتابزده جلویت به زمین میگذارد که فرصت نمیکنی بگویی پاسخ آنها را سالها و دهههاست که دادهاند یا آنکه پاسخ در حدیث(فیلم)دیگران آمده است.
تصاویر سیاهی،نکبت،تلخی،تیرهروزی، و وجوه و الگوهای ناتورالیستی،رئالیستی و سور رئالیستی سینما را در نظر میآورد و نتیجه،آمیزهای شد از برونسازی و درونسازی همهء این الگوها و مخملباف به دستفروشی آنها پرداخت."