خلاصه ماشینی:
"از این است که اگر گمان بریم آنچه در سینما از جانب ملتی-هر چند کاشف سینما-عرضه شده،یا به نحوی قانون و معیار شده،میباید پذیرفت و همان است و لاغیر،به گونهیی به مرگ سینما تن دادهایم.
همین طور میتوانست بود چهرهء سوسن تسلیمی که ادامه نیافت و نرسید-و چرا؟- این توقع،امری است اصیل که از طریق آن هر جامعهای میتواند به جامعهء جهانی بپیوندد.
یا شرق بر سر اثبات خود باشد؛که این همه،کشف امکانات و یادآوری ارزشهای فراموش شده،کاربرد آنها و کمال بخشی به فرهنگ جهانی است.
اگر این خاصه بودن و تفاوت را ناچیز انگاریم و گمان بریم که ضوابط همه آن است که بوده است،دیگر باره،به دست خود،این سفیران فرهنگی خود را کشتهایم.
تفاوت و تشخیص فرهنگی در کجاست؟تشخص فرهنگی را نمیتوان در هر رشته با سر فرو کردن چون کبک در همان رشته به دست آورد،که سینما، خاصه اگر هنری است یکه،اما که هنری نیز هست از مجموع و جامع هنرها."