خلاصه ماشینی:
"حرف حساب نگارنده در آن نقد،این بود: کتابی که«تاریخ سینمای ایران»عنوان میگیرد،معمولا براساس سه محور نگاشته میشود: الف)نویسنده،دورهای را تجزیه و وصف میکند یا مورد پژوهش قرار میدهد که در آن حضور دارد و به عنوان شاهد، گزارشی را ارائه میدهد که دست اول و کمابیش،بلاواسطه است؛یعنی،موضوع گزارش در محدودهء تجربه یا مشاهدهء اوست.
ب)نویسنده یک دورهء تاریخی را از لحاظ اهمیت آن به عنوان برگشتگاه،قطع نظر از این که خود در آن حضور دارد یا ندارد، انتخاب میکند و دلایل اهمیت دورهء مورد نظر را براساس زمینههای اجتماعی و فرهنگی،روشن و عیارسنجی کرده،احتمالا از لحاظ نقش و کارکرد نسبت به دورههای دیگر،مورد ارزیابی قرار میدهد.
اگر تهیه(و نه تألیف)آن کتاب براساس این سه محور انجام نشده بود،آقای شاهرخ گلستان در مجموعه برنامههای رادیویی «فانوس خیال»کار تحقیقی خود را براساس منابع و مدارک دست اول و بلاواسطه(گفتوگو با آدمها و فعالان سینما)از پیش برده و شیوهء کار او نه مبتنی بر قواعد تألیف کتاب،بلکه براساس تدوین رادیویی گفتار راویان بوده است."