خلاصه ماشینی:
"چون به ظاهر،تمام سینما را تحت الشعاع خود قرار میدهد و این تأثیر،خود نیز نیازمند تعریف است.
) تجربهء سرگرمکنندهء نقدهای مختلف دربارهء یک فیلم،ثابت میکند که نقد با عینیت علمی،چندان سروکار ندارد(حتی اگر این عینیت علمی در خود علم نیز رد شده باشد!).
نقد از دنیای هنر صحبت میکند و هر فیلم را نخست با توجه به معیارهای سینما(و فرعا با توجه به معیارهای ما)در جایگاه خود قرار میدهد.
>4 اما هنوز این نکته مبهم است که منتقدان با توجه به چه اصولی به قضاوت مینشینند،آیا قضاوت آنها با شناخت،انجام میگیرد؟(حتی به عبارتی دشوارت،میتوان گفت:آیا در نقد، حقیقتی نهفته است؟)معنویت نقد یا بهتر بگوییم،شکوه نقد،در آن است که اندیشهای سئوالگونه باشد؛سئوالات پرشور از اثر و سئوالات دردناک دربارهء فعالیت خود نقد.
)و به نوعی غیر نقد (non-Critique) که چندان نیز با هنر بیگانه نباشد،رسید؛همانگونه که نقد سرانجام به عدم تأمین خود اعتراف کرده و با شک و تردید،عجین شده است."