چکیده:
هدف این مقاله، در راستای تغییرجهت نگرش اندیشمندان از تاثیر عوامل وراثتی به عوامل اکتسابی، تبین عوامل محیطی واجتماعی ظهورخلاقیت در نظام آموزش. پرورش ایران است. در پژوهش حاضر که با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی -تحلیلی صورت گرفته است، پس از بازبینی منابع و اسناد تاریخی و پیامدهای تربیتی ان به بررسی نظریات متفاوت پیرامون عواملموثردر ایجاد یا رشد خلاقیت و میزان ارتباط بین آن با توسعه نظام آموزش و پرورش پرداخته است، یافتههای پژوهش نشان میدهد که در دوران تاریخی ایران قبل و بعد از اسلام ونوع شرایط اجتماعی، سیاسی، مذهبی هر دوره بر وضعیت خلاقیت در نظام آموزشی و شکوفایی آن تاثیرگذار است. همچنین تحلیل الگوی اجتماعی و فرهنگی دورههای که دارای شکوفایی بینظیرفرهنگی وعلمی در پرتو محیط خلاق است، رابطه معنیدار خلاقیت و عوامل اکتسابی را در نظام آموزشی اثبات مینماید.
خلاصه ماشینی:
جدول (١): تناظر حوزه هاي دانش با دانش جهاني براي هر يک از اين حوزه ها حوزه دانش دانش جهاني رقابت جهاني مشارکت اقتصادي تجارت بين المللي فني- اقتصادي تبادل فناوري حفاظت از زمين توزيع اطلاعات دهکده جهاني دوستي بين المللي اجتماعي- انساني مشارکت اجتماعي تبادل بين المللي رفع تبعيض جنسيتي، نژادي، مذهبي و ملي ائتلاف بين المللي فهم بين المللي سياسي صلح در مقابل جنگ رفع تعارض درک تفاوت هاي فرهنگي فرهنگي پذيرش فرهنگي بين کشورها گسترش فرهنگ جهاني گسترش آموزش و پرورش جهاني آموزشي مشارکت و تبادل بين المللي در زمينه آموزش و پرورش آموزش و پرورش براي همه جهانيان پيکربندي دوباره دانش برحسب ويژگيهاي دانش ، ايجاد و کاربرد آن در جدول شماره ٢ خلاصه شده است .
ــ مهارت هاي ارتباطي ــ دانش بين المللي و آداب اينترنتي ــ آمادگي براي پذيرش مسؤوليت هاي تقسيم شده در مجموعه يادگيري ــ تعهد به دانش جهاني ــ تبادل و مشارکت بين المللي در زمينه آموزش و پرورش ــ تعهد به آموزش و پرورش براي همه دنيا به ويژه کشورهاي در حال توسعه ــ توانايي اداره گروه ها در شرايط يادگيري ــ توانمندي در خود يادگيري و خود ارزيابي آموزشي ــ توانايي دانش مديريت براي تشخيص ، سنديت ، ذخيره سازي، بازيابي اسناد و کاربرد اطلاعات به دست آمده از طريق وسايل الکترونيکي ــ توانايي مشارکت و تبادل با يک يا چند نفر از طريق وسايل الکترونيکي براي اهداف آموزشي ــ توانايي فراهم کردن پشتيباني فناورانه (مثل ترجمه ) براي پشتيباني از گروه هاي همسان بين المللي بنابراين با توجه به مطالب فوق بايد گفت که دانش جهاني تنها بخشي از فرايند جهاني شدن است .