چکیده:
امروزه فناوریهای نوین شرایطی را مهیا نموده است که به وسیله آن کیفیت آموزشی ارتقا یافته است و باعث سهولت در فرایند یاددهی، یادگیری شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات آن چنان پتانسیل حضور در عرصههای گوناگون حیات بشری دارد که بیتردید میتوان آن را نماد یک تمدن جدید یا ظهور یک موج تمدنی جدید دانست. فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از عوامل تغییر در کلاسهای درس است و نقش و تاثیر آن در توسعه دانش و ایجاد تسهیل و تسریع در امر یادگیری در عصر حاضر امری انکارناپذیر است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری علوم ابتدایی است. در تحقیق انجام شده از روش کتابخانهای استفاده شده است و نتایج کلی حاکی از این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش علوم ابتدایی مورد استفاده قرار داد. در نهایت پس از نتیجهگیری، پیشنهاداتی به منظور توسعه بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش علوم ابتدایی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
در تحقيق انجام شده از روش کتابخانه اي استفاده شده است و نتايج کلي حاکي از اين است که فناوري اطلاعات و ارتباطات را ميتوان به عنوان ابزاري نيرومند براي ارتقاي کيفيت و کارايي آموزش علوم ابتدايي مورد استفاده قرار داد.
به دليل اينکه بسياري از روش هاي سنتي ناکارامد هستند و قدرت کافي براي انتقال مفاهيم جديد به فراگيران را ندارند بنابراين لازم است از ابزارهايي که فناوري نوين دراختيار قرار ميدهد، در اين زمينه به نحو احسن استفاده کرد (نوروزي و همکاران ، ١٣٨٧).
عليرغم تلاش براي يافتن پيشينه هايي که به طور دقيق با پژوهش حاضر ارتباط داشته باشند مقصود حاصل نشده است ، با اين حال به نظر ميرسد بتوان موارد زير را تا حددي با بررسي مورد نظر مربوط دانست سليمان پور و همکاران (١٣٨٩) مطالعه اي تحت عنوان "تاثير روش تدريس مبتني برفناوري اطلاعات و ارتباطات در ايجاد يادگيري پايدار درس علوم تجربي سال سوم راهنمايي" انجام دادند و نتايج حاصل از تحقيق تاثير روش تدريس مبتني برفناوري اطلاعات و ارتباطات بر يادگيري پايدار دانش آموزان در درس علوم تجربي را تاييد نمود.
پژوهشي توسط حج فروش و اورنگي (١٣٨٣) با عنوان "بررسي نتايج کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در دبيرستان هاي شهر تهران " انجام گرفت و به اين نتيجه رسيدند که استفاده از فاوا سبب توسعه يادگيري مشارکتي دانش آموزان ميشود و آنها را به کاوش در اطلاعات موجود در لوح هاي فشرده آموزشي و اينترنت شبکه رشد دانش آموزي ترغيب ميکند.
استفاده از نرم افزار پاور پوينت براي تدريس علوم ابتدايي يکي از کاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و يادگيري شيوه هاي نوين آموزشي با پاور پوينت است .