خلاصه ماشینی:
"از حکایت مشکلاتش با مدرسه و درس و مشق گرفته که به قول خودش از همان روز اول مدرسه بیهوده کتک خورده و قضیهء نظام آموزشی نادرست که از همان فیلم زنگ اول،زنگ دوم در آثارش حضور داشت،و در قصههای مجید پختهترش را با فیلمهای ورزش و صبح روز بعد میبینیم،تا کنجکاوی، پرسشگری،و تجربهگرایی اغلب شخصیتهای اصلی فیلمهایش بهخصوص در آلبوم تمبر و عینک که در ملخ دریایی،بهانه، سفرنامهء شیراز از مجموعهء قصههای مجید با تأکید تصویر شده،تا قضیهء عدم درک بچهها از سوی بزرگسالان که در فیلمی چون لنگرگاه بارزتر از همیشه است و در قصههای مجید، قسمتهای اردو و لباس عید به آن میپردازد،تا مایهء پلیسی و دغدغهء پوراحمد از فضای معمایی در فیلمهایش مثل گاویار یا شکار خاموش که در بخش ژاکت از این مجموعه جلوی دوربین رفته،و تا شخصیت خود مجید که اصلا از مجید فیلم بیبی چلچله آمده،پدر ندارد،از بزرگترهایش کتک میخورد(مجید بیبی به سختی تنبیه میشود)،درکش نمیکنند،کنجکاو و حساس و سمج است،دلمشغولیهای مختلف،مثل چلچله دارد (کراوات در بهانه،هندوانه در یک بعد از ظهر گرم،کت در لباس عید،تسبیح در صبح روز بعد و یا سینما در شرم)،پررو و فضول است،و بالاخره اینکه در پایان به مقصودش نمیرسد."