خلاصه ماشینی:
"طبیعی است آنکه فیلمی"برای کودکان میسازد،یا اگر نه او،دست کم جامعه که در تحلیل نهایی هزینه ساختن چنین فیلمها و برگزاری جشنوارههای مخصوص نمایش آنها را میپردازد،مسلما در پی این است که از سینما به عنوان جزیی از وسایل تعلیم و تربیت عمومی خود استفاده کند.
"آیا هدف سینمای کودک و نوجوان این است که از دید کودک به جهان بنگرد؟به عبارت دیگر در جایگاه کودک قرار بگیرد،یا کودک را برای زندگی در جامعه آموزش دهد؟میدانیم که هدف آموزش و پرورش در معنای وسیعش آموختن ملاکها و ارزشهای غالب جامعه به کودکان است؛امری که چه بسا مستلزم مهار زدن به بسیاری از گرایشات غریزی و طبیعی کودک است.
در این بحث،تناقض اصلی این است که هدف از تربیت رسمی،آموزش ارزشها و هنجارهای رسمی جامعه به کودک است،درحالیکه این ارزشها-که شاید در موارد بسیاری از آنها گریزی نیست،مثل همین امکانناپذیری نگهداری خروس در آپارتمان یا حتی محوطه مجتمع-چه بسا جای چون و چرا داشته باشند و چه بسا ما بزرگسالان که به عادی و طبیعی شمردن آنها عادت کردهایم،نیاز داشته باشیم از دید نیاموختهتر و بکرتر کودک به آنها نگاه کنیم.
آیا نتیجهگیری میکند که زبالهها را نباید در جوی آب ریخت یا برعکس به هوس ایجاد صحنههایی مثل پخش کردن زبالهها وسط اتاق میافتد؟اما نتیجه این تحقیق هرچه باشد،آشکار است که این فیلم به لحاظ پاسخ دادن به نیاز بیننده کودک به زنگ تفریحی در فرآیند به رنگ جامعه در آمدن و پذیرفتن مقتضیات زندگی جمعی او همینطور به عنوان یک اثر هنری)کارآتر است تا فیلمهای آموزشی خشک."