خلاصه ماشینی:
"تاثیر مهم دیگری که«ژنرال دلارووره»در تاریخ سینمای ایتالیا از خود به جای گذاشته است ممکن است از دید منتقدان و مورخانی که به طور کامل با فرهنگ سینمای ایتالیا آشنایی نداشته باشند دور مانده باشد این فیلم یکی از اولین آثار ژانر جدید تراژدی کمیک ایتالیائی است که معمولا به دوره تاریخی مربوطه به نئورئالیسم در شکلی طعنهآمیز و کاملا متفاوت با فیلمهای کلاسیک نئورئالیستی میپردازند.
روسلینی لحن ارائه مضامین تیپیکال نئورئالیستی(جنگ،مقاومت)را به نحوی از ویژگیهای تراژیک دور کرد که بتوان ماهیت نقش ایتالیا در جنگ را (به تصویر صفحه مراجعه شود) کدامیک؟گر؟؟؟مالدی یا دلارووره؟ مورد سئوال قرار داد و نسبت به آن تردید نمود.
اما شاید ویژگی مهمتر فیلم این باشد که روسلینی با استفاده از سبکی تجاری، نامعمول و دور از خصوصیات نئورالیستی(استفاده از استودیو)و همچنین با تکیه بر قدرت بازیگری حرفهای(دسیکا)،مسأله پیچیده و مهم ارتباط میان هنر فیلم و رئالیسم سینمایی را بازاندیشی و بازنگری میکند؛مسألهای که از ابتدا در بطن نئورئالیسم ایتالیا وجود داشته است.
انتخاب مشهورترین کمدین ایتالیا در دوران فاشیسم به نقش کلاهبرداری که در هیات یک ژنرال ایتالیایی قرار میگیرد،فیلم را به لحن مورد نظر روسلینی نزذیکتر میکرد.
آنچه که در وهله اول تماشاگر فیلم ژنرال دلارووره را متوجه خود میکند نه تنها دوسوگرایی دنیای اخلاقی فیلم در مقایسه با«رم شهر بیدفاع»و«پائیزا»،که طیف به شدت مبهم و محدود مسائل اخلاقی است که فیلم در برگیرنده آن است:«باردونه» صرفا به این دلیل که مانند مانفردی و دون پیترو(در دو فیلم مورد اشاره)اطلاعات مهم و حیاتی را حفظ کند،از افشای ماهیت رهبر مقاومت نزد سرهنگ مولر امتناع نمیکند."