چکیده:
با توجه به جایگاه و نقش صادرات در اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین مطرح شدن موضوع رقابت در بازارهای بینالمللی، لزوم توجه به کسب وکارهای فعال در صادرات بیش ازپیش مهم است. از دلایل اصلی رکود شرکت ها ونقصان عملکرد، عدم استفاده از استراتژی های نوآوری است. موفقیت سازمان ها عمدتا ریشه در نوآوری دارد. با توجه به نتایج بدست آمده می توان اینگونه تبیین کرد که استراتژی نوآوری به عنوان نوعی سرمایه در کسب و کارها محسوب می شود و کسب و کارها با کشف و تشخیص فرصت های تکنولوژیک می توانند در جهت ایجاد نوآوری گام اساسی بردارند . بازاریابی به عنوان فرایندی که نیازها و فرصت های بازار را شناسایی می کند و بعد از انطباق با توانمندی های شرکت آن محصول یا فرایند را عرضه می کند می تواند بر شناسایی فرصت های تکنولوژیک در نهایت عملکرد نوآورانه تاثیر مثبت داشته باشد درک و واکنش به تغییرات تکنولوژیکی و غیر تکنولوژیکی یکی از راه های بالقوه کسب سود رقابتی شرکتها در زمینه توسعه صادرات می باشد . کسب و کارهایی که از نظر درک شرایط قوی تر باشند در عملکرد صادرات محصولات خود در آن صنعت پیشگام می شوند و به پیشرفتهای تکنولوژیکی توجه دارند که روی کسب و کارآنها تاثیر مثبت می گذارد[1].
خلاصه ماشینی:
بازاریابی به عنوان فرایندی که نیازها و فرصت های بازار را شناسایی می کند و بعد از انطباق با توانمندی های شرکت آن محصول یا فرایند را عرضه می کند می تواند بر شناسایی فرصت های تکنولوژیک در نهایت عملکرد نوآورانه تاثیر مثبت داشته باشد درک و واکنش به تغییرات تکنولوژیکی و غیر تکنولوژیکی یکی از راه های بالقوه کسب سود رقابتی شرکتها در زمینه توسعه صادرات می باشد .
در همین راستا نیز دولت ها منابع زیادی را صرف برنامه های ارتقاء صادرات سرکت های کوچک و متوسط کرده اند به این دلیل که صادرات در اینگونه شرکت ها نقش مهمی را در اقتصاد ملی کشور ها دارا می باشند در نتیجه عواملی که نقش مهمی در موفقیت صادراتی آنها ایفا می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
4- روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادهها دادههای حاصل از اجرای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS22 مورد تحلیل قرار گرفته و سپس در نرم افزار SMART PLS به صورت معادلات ساختاری مدل سازی شده است.
اسمیرنوف به این نام خوانده میشود و روش ناپارامتری ساده ای جهت تعیین توزیع های آماری منتخب است و برای تعيين نرمال بودن نمرات استفاده میشود.
چنانچه در داده های مربوط به متغیرها موارد هم رتبه زیاد وجود داشته باشد در این صورت بهتر است از روش کندال تائو استفاده کرد.
فرضیه فرعی اول استراتژی نوآوری فرایند بر عملکرد کسب وکار شرکت های کوچک و متوسط تأثیر مثبت و معناداری دارد.
یعنی بین استراتژی نوآوری فرایند بر عملکرد کسب وکار شرکت های کوچک و متوسط رابطه مثبت و معنیداری در سطح اطمینان 99 درصد وجود دارد.