چکیده:
شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین ابزارها برای جهانیشدن هستند و نقشی بسیار مهم در بسترسازی جهت ایجاد ارزش مشترک ایفا میکنند. با رشد و توسعه شبکههای اجتماعی لزوم امنیت اجتماعی کاربران نیز دوچندان شده است. با توجه به نقش امنیت اجتماعی در ایجاد ارزش مشترک، هدف از پژوهش حاضر تبیین جایگاه امنیت اجتماعی در خلق ارزش مشترک در شبکههای اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی، همبستگی با هدف کاربردی است؛ زیرا از نتایج یافتههای آن میتوان برای حل مشکلات جامعه استفاده کرد. جامعه آماری مورد مطالعه شهروندان شهر تهران هستند که عضو حداقل یکی از شبکههای اجتماعی میباشند. با توجه به فرمول کوکران برای جامعه آماری نامعین 389 نفر از کاربران شبکههای اجتماعی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هویت اجتماعی، هویت شخصی و هویت حرفهای تأثیر مثبت و معناداری بر خلق ارزش مشترک در شبکههای اجتماعی دارند. همچنین امنیت اجتماعی رابطه بین هویت اجتماعی، هویت شخصی و هویت حرفهای را بر ایجاد خلق ارزش مشترک به صورت مثبت تعدیل مینماید.
Social networks are one of the most important tools for globalization and play a very important role in laying the groundwork for creating shared value. With the growth and development of social networks, the need for social security of users has doubled. Considering the role of social security in creating shared value, this study aims to explain the position of social security in creating shared value in social networks. The present study is a descriptive study, correlating with applied purpose, because the results of its findings can be used to solve society's problems. The statistical population is the citizens of Tehran, who are members of at least one of the social networks. According to Cochran's formula for an uncertain statistical population, 389 social media users were selected as statistical samples. The data collection tool was a questionnaire whose validity and reliability were confirmed. The results indicate that social identity, personal identity and professional identity have a positive and significant effect on the creation of shared value in social networks. Social security also positively modulates the relationship between social identity, personal identity, and professional identity in creating shared values.
خلاصه ماشینی:
نوشتاري که ملاحظه ميشود پويشي علمي به منظور بررسي تأثير هويت شخصي، هويت اجتماعي و هويت حرفـه اي بـر خلق ارزش مشترک در ميان کاربران شبکه هاي اجتماعي است و در آن نقـش تعـديل گـري امنيت اجتماعي مورد بررسي قرار گرفته است که به دليل نو بودن موضوع مـيتوانـد گـامي مثبت در حوزه مطالعات و مفاهيم امنيت باشد؛ بنابراين ميتوان هدف اصـلي و بـارز انجـام اين تحقيق را به اين صورت بيان نمود: بررسي نقش تعديل گري امنيت اجتمـاعي در رابطـه بين هويت اجتماعي، شخصي و حرفه اي بر خلق ارزش مشترک.
فرضيه سوم : هويت حرفه اي کاربران شبکه هاي اجتماعي بر خلق ارزش مشترک اثرگذار است .
سلطاني و همکاران (١٣٩٧) نيز در پژوهش خود رابطـه شـبکه هـاي اجتمـاعي را بـا هويت و امنيت اجتماعي مورد بررسي قرار داده و اثر آن به تأييد رسيد؛ بنابراين با توجه بـه مطالعات گفته شده فرضيات ديگر تحقيق حاضر به صورت زير شکل گرفت : فرضيه چهارم : امنيت اجتماعي کـاربران شـبکه هـاي اجتمـاعي بـر رابطـه ميـان هويـت اجتماعي و خلق ارزش مشترک اثرگذار است .
فرضيه پنجم : امنيت اجتماعي کاربران شبکه هاي اجتماعي بر رابطه ميان هويت شخصي و خلق ارزش مشترک اثرگذار است .
فرضيه ششم : امنيت اجتماعي کاربران شبکه هاي اجتماعي بر رابطه ميان هويت حرفـه اي و خلق ارزش مشترک اثرگذار است .
"Value co-creation: concept and measurement" Journal of the Academy of Marketing Science, 44(3), 290-315.