چکیده:
هدف از این پژوهش، مطالعه تطبیقی عناصر برنامه درسی کارآفرینی در مدارس پیشتاز حوزه کارآفرینی در حوزه اتحادیه اروپا به منظور توسعه چارچوب برنامه درسی کارآفرینی در مدارس ایران با استفاده از مدل برنامه درسی کلاین میباشد. منبع استخراج دادههای مطالعاتی در این پژوهش استفاده از دادههای سازمان TES ( www.tesguide.eu)میباشد که توسط اتحادیه اروپا تاسیس گردید و به عنوان یکی از بزرگترین مراکز نوآور در امر آموزش کارآفرینی مدارس مشغول به فعالیت میباشد. روش پژوهش با توجه به ماهیت آن، کیفی و از نوع مقایسهای- تطبیقی است که چهار مرحله بردی را شامل میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که هدف مدارس از اجرای برنامه درسی کارآفرینی، ارتقای سطح دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان نسبت به موضوع کارآفرینی است. فرایند انجام فعالیت کارآفرینی در برنامه درسی به شکل تئوری و عملی و نوعا در قالب راه اندازی کسب و کار و همچنین انجام پروژههای کارآفرینی میباشد. مشارکت و حمایت داوطلبان در فعالیتهای کارآفرینی از طریق خانوادهها، کارآفرینان، نمایندگان کسب و کارها، سازمانها، دانشگاهها و موسسات خیریه صورت میگیرد. نحوه زمانبندی آموزش کارآفرینی در قالب برنامه-هایی در کلاس های عادی، کلاسهای کارآفرینی و فوق برنامه و بصورت یک تا چند ساعت در هفته انجام میگیرد. نحوه ارزیابی فعالیت کارآفرینی به شکلهای مختلفی مانند میزان موفقیت دانش آموزان در ادارهی شرکتشان، گزارشات پیشرفت پروژهها و میزان توسعه مهارتهای آنها صورت میگیرد.
This research is seeking to conduct a comparative study in the schools pioneering in the entrepreneurship field in the European Union countries so as to develop a model for entrepreneurship education in Iranian schools based on the Kleyn’s curriculum model. The data sources in this investigation, were based on the TES (www.tesguide.eu) data, an entity founded by the European Union and is now operating as one of the leading innovation centers for offering entrepreneurship programs in schools. The research method is qualitative based on a comparative study which includes four stages for practical purposes. The findings indicate that the objective pursued by schools is to teach entrepreneurship and further enhance the level of entrepreneurial knowledge, skills and attitudes among the school children. Entrepreneurship will be presented in the curricula of schools in the form of theoretical training and practical application and will also be typically planned for the launch of business ventures and implementation of entrepreneurship projects. The partnership and support of volunteers in the entrepreneurial activities will be facilitated by families, entrepreneurs, agents of businesses, rganizations, universities and charitable foundations. The timing for delivery of entrepreneurship education program is normal classes, entrepreneurship classes and for extracurricular activities will be scheduled for one or more hours in the school curriculum. The entrepreneurship education programs will be analyzed and evaluated in various methods such as the level of a student's success in the management of their companies reports on the program progress of projects and level of their skills development.
خلاصه ماشینی:
امروزه آموزش کارآفريني به عنوان ابزاري براي دستيابي به اقتصاد دانش بنيان ١ و مقابله با برخي مشکلات اقتصادي و اجتماعي از جمله افزايش تعداد فارغ التحصيلان بيکار به ويژه در کشورهاي در حال توسعه از جمله ايران در نظر گرفته شده ( & ,n, ErtunaaNabi, Lin ;٢٠١٤ ,Farsi &Molaei, Zali, Mobaraki, ;٢٠٠٩ ,.
در مدارس ايران آموزش هاي با رويکرد کارآفريني با توجه به ساختار آموزشي موجود، در وضعيت نامناسبي قرار دارد و ضعف هاي موجود در برنامه درسي کارآفريني موجب گرديده تا 1 knowledge-based economy ظرفيت هاي کارآفرينانه دانش آموزان بالفعل نگردد (بهمئي و همکاران ،١٤٠٠).
با اين وجود پژوهش هاي انجام شده حاکي از آن است که اين تغييرات کافي نبوده و نيازمند بازنگري در ابعاد مختلف برنامه درســـي کارآفريني در مدارس ايران ميباشــد(٢٠١٨ ,Bijani &Haghighi, Mahmoudi, ).
رديف پژوهشگر سال آموزش کارآفريني در برنامه درسي ارتقاي مهارت هاي دانش آموزان در زمينه توليد محصول و امور کسب - 2017 (HuCaonxg-,Petaecrksseonn,,2N0a1i7r), & 6 وکار با انجام پروژه کارآفريني.
تشويق دانش آموزان به تفکر پيرامون مشکلات موجود در زندگي، ,Blenker, Korsgaard) ايجاد هويت کارآفرينانه در دانش آموزان از طريق تصور کردن خويش 9 Neergaa2rd0,1&) Thrane, 2011 به عنوان کارآفرين در آينده ، فعاليت دانش آموزان در تيم هاي ميان رشته اي جهت کشف فرصت ها روش شناسي در اين پژوهش به مطالعه و مقايســه عناصــر برنامه درســي کارآفريني با بهره گيري از مدل کلاين در مدارس لهستان ، فنلاند، روماني، بريتانيا، بلژيک ، دانمارک، ايتاليا، پرتغال ،اسلواکي و نروژ به منظور توسعه چارچوب برنامه درسي کارآفريني در مدارس ايران -پرداخته شد.