چکیده:
به فراخور پیشرفتهایی که در صنعت نشر در کشور به وجود آمد، توجه به ادبیات کودک نیز در ایران بیشتر شد. در اوایل دهۀ 1340 این مسئله ابتدا خود را در حوزۀ کتابهای درسی برای دانشآموزان نشان داد و در ادامه، به کتابهای غیردرسی و مجلات و نشریات راه یافت. از جمله مراکزی که در این حوزه گام نهاد و توانست نقش مهمی ایفا کند، موسسۀ انتشارات فرانکلین بود. نگارندگان این پژوهش با تکیه بر اسناد و مدارک آرشیوی و با بهرهگیری از رویکرد توصیفی- تحلیلی، سعی داشتهاند با بررسی و تحلیل فعالیتهای این موسسه، نقش و جایگاه آن را در این حوزه مورد واکاوی قرار دهند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که موسسۀ انتشارات فرانکلین به لحاظ شکلی و مسائل تخصصی چاپ، کیفیت انتشار کتابهای ویژۀ کودک و نوجوان را تا حدّ زیادی ارتقا بخشید؛ ضمن اینکه به لحاظ محتوایی نیز در حوزۀ کتابهای درسی و غیردرسی بیشتر بر فرهنگ و تمدن ایرانی و مولفههای وابسته به آن تاکید کرد.
Abstract
An analysis of the Franklin Publishing House in the field of Children and Adolescents
Along with the developments of the publishing industry in Iran, interest in producing children's literature increased. In the early 1340s, this issue first was shown itself in the field of textbooks and then, it found its way into different kinds of publications including storybooks, magazines and other kinds of publications. One of the institutes that began to produce in this field and played an important role was the Franklin Publishing House. The authors of this study, relying on archival documents and using a descriptive-analytical approach analyze the activities of this institute, its role and position in this field. The research findings show that the Franklin Publishing House and the quality of publishing books for children and adolescents in terms of form and content by emphasizing Iranian culture and civilization have greatly improved.
Keywords: Children and Adolescents, Textbooks and Non-Textbooks, Publishing, Franklin Publishing House, Homayoun Sana’tizadeh
.