چکیده:
با پدیدآمدن فرهنگ شخص مشهور و پیدایش عنصری به نام ستاره در اواسط
سده بیستم میلادی» نیروی پرجاذبه و جدیدی شکل گرفت که در اجتماع و
سیاست نقشآفرینی کرد. این پژوهش به این مسئله پاسخ میدهد که چگونه
در ایران که مرجعیتهای قدرت محدودی داشست» فرهنگ شخص مشهور
چگونگی تشکیل عناصر این فرهنگ (مخاطبان, ستارهها و واسطهها) در ایران
جایگاه اجتماعی و سیاسی آن در دورة پهلوی و مناسباتش با گروههای مختلف
اجتماع و حاکمیت بررسی میشود. بر اساس یافتههای تحقیق» ستاره فقط
صنعتیشدن کشور و افزایش وسایل ارتباط جمعی در اواسط دهه ۱۳۶۰ بود و
بدینترتیب ضلع سوم یعنی» مخاطبان نیز به آن افزوده شد. شخص مشهور و یا
ستاره به عنوان مهمترین محصول فرهنگ جدید» به علت وجود مخاطبان
فراوان» به مرجعیت جدید و تاثیرگذار تبدیل شد. در آغازء به دلیل نبودن
ابزارهای امروزی همچون ایترنت. ارتباط ستاره با مخاطب» به یکی از
رسانههای دولتی» نیمه دولتی و یا مستقل وابسته بود. این موضوع فرصتی بود
برای انکه حکومت با حمایت از برخشی ستارههاء در ترویج ایدئولوژی
شاهنشاهی. احیا و تداوم مشروعیت آن و تبلیغ دستاوردهایی همچون انقلاب
سفید بکوشد و نیز گروههای مخالف و مبارزء برخی از ستارههای مستقل را جذب کنند.
Formation of the Culture of Famous Persons or Stars in Iran and its Social and Political Status in the Pahlavi period (1357-1340)
Abstract
With the emergence of the culture of the famous person or the star in the middle of the twentieth century, a fascinating and new force was formed that played a role in society and politics. This study focuses on the question of how the culture of a famous person was formed and developed in Iran. To answer this question, while analyzing how the elements of this culture (audience, stars, and agents), were formed, its social and political status and its relations with various groups of society and the government are also examined. According to the research findings, the star formed only when the agents grew. The growth of agents related to the expansion of the country's industrialization and the expansion of mass media in the mid-1970s, and thus the third party, the audience. The famous person or star as the most important product of the new culture, due to the large audience, became a new and influential authority. At the time, due to the lack of modern communication technology such as the Internet, the star's relationship with the audience depended on the state, semi-state or independent media. This was an opportunity for the government, with the support of some stars, to promote the imperial ideology, revive and perpetuate its legitimacy, and also promote the state achievements such as the White Revolution. Moreover, the stars were used by the opposition and militant groups to attract some independent stars.
Keywords: Star, Pahlavi period, Publications, Cinema
q.hosein@gmail.com
خلاصه ماشینی:
com تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١١/٣٠ – تاريخ تأييد : ١٤٠١/١/١٦ مقدمه براي درک اهميت مسئلة تحقيق کافي است که گزارة شرطيِ خـلاف واقـع ١ را بـه کـار بست و به اين موضوع انديشيد که اگر فرهنگ شخص مشهور، چند دهـه زودتـر و در آغاز دورة مشروطه شکل مي گرفت و گسترش مي يافـت ، چـه اتفـاقي رخ مـي داد؟ آيـا تأثيري در تغيير وزن نيروهاي موافق و مخالف مشروطه به وجـود مـي آورد؟ چنـين بـه نظر مي رسد که با توجه به ايجاد مرجعيت جديدي به نام ستاره و در نتيجه ، تکثر بـيش از پيش جريان ها و مراجع قدرت ، و همچنين استفاده از آن به عنوان پياده نظام تغييرات اجتماعي و سياسي حاکميت و گروه هاي سياسي مخالف حکومـت ، بـه احتمـال زيـاد، روند حوادث دگرگون مي شد و، يا حداقل اتفاقات منحصر به فردي بـه صـحنة تـاريخ مشروطيت مي افزود و رويدادها پيچيدگي بيشتري مـي يافـت .
گسترش مخاطبان و شکل گيري فرهنگ شخص مشهور مخاطبان ، يکي از عناصر اصلي فرهنگ شخص مـشهور اسـت ؛ چنـان کـه در نبـود آن ، ستاره شهرت خود را از دست مي دهـد (کـشمور، ١٣٩٧: ٩) مخاطبـانِ سـتاره هـا را در ايران ، به لحاظ علايق و اهداف ، به چند دسته اعم از عامة مردم ، جريان هاي روشنفکري غيرحکومتي ، مبارزان اسلام گرا و کارگزاران حکومت مي توان تقسيم کرد و نحوة تعامل آنها را با اين فرهنگ نشان داد.