چکیده:
هدف از این مقاله بررسی تاثیر تشویق در یادگیری دانش آموزان میباشد که بصورت کتابخانهای انجام
گرففته است. نقش تشویق در یادگیری به مراتب مهمتر و موثرتر از نقش تنبیه است. همچنین تشویق در
یک درس» اگر چه سبب رشد و پیشرفت کودکان در همان درس میشود و لی اثر عام آن, آنقدر پردامنه
است که دیگر دروس را هم در بر میگیرد این امر بهخاطر آن است که کودک در اثر تشویق کلا دیدی
مثبت به یادگیری پیدا کرده و بصورت کلیتری به درس و مدرسه علاقه پیدا می کند. بدین ترتیب میتوان
گفت که پاداش,عکس العملی است که مربی بدنبال رفتار مطلوب متربی از خود نشان میدهد و باعث
تکرار رفتار در موقعیتهای بعدی میگردد. پس بهتر است در فرآیند یاد دهی-یادگیری از تشویق بیش ار
تنبیه استفاده کنیم,مگر در مواردی ناچار باشیم از تقویت منفی استفاده کنیم.
خلاصه ماشینی:
پروبال خونين را براي پيروان خود (که با پيرمرد خويش در ايمان به تو اظهار علاقه مي کند) فروهشته ساز (و نسبت به آنان متواضع و فروتن باش ) رسول خدا (ص ) فرمود: «خداوند متعال به من و حي نمود (که به شما اعلام کنم تا) تواضع فروتني را پيشه خود سازيد» تواضع و فروتني نسبت به تمام طبقات مردم در خور وظيفه اخلاقي هر انسان مومن و مسلمان است عليهذا بايد در نظر گرفت که وظيفه معلم نسبت به شاگردان از اين ديدگاه چگونه است – شاگرداني که همواره در معيت معلم بسر ميبرند و به منزله فرزندان او هستند با توجه به اين حقيقت که ميان شاگردان و معلم و ملازمت و همبستگي جالبي برقرار است و شاگردان در پيجوئي از دانش ها و معارف سودمند بدو تکيه ميکنند و راي نظر او را ملاک و معيار ارزيابي علوم و دانش ها ميدانند و علاوه براين ميان معلم و شاگردان حقوق متقابل ديگري از قبيل : حقوق مصاحبت و همنشيني صيانت و احترام در رفت و آمد و برخوردها و بشرافت محبت در سيستم هاي راستين و عاري از هر شائبه کينه توزي (و امثال آن ها وجود دارد که اين حقوق و معيارها ميتواند رابطه معلم و شاگردانش را بطرز جالب و دلنشين سازمان بخشيدن در حديثي از پيامبر گرامي اسلام (ص ) آمده است که فرمود: معلم و آموزگار باشيد (و درس عشا زمزمه محبت باشد).