چکیده:
برای درک الزامات، تامین نیازمندیهای دنیای واقعی و شکلدهی، پرورش و توسعه توانمندیها و شایستگیهای دانشآموزان، استفاده بهینه از ظرفیت تکالیف اصیل به عنوان راهبردی هوشمندانه در تحول بخشی و بیناییبخشی به نظامهای آموزشی از ضرورت انکارناپذیری برخوردار است. پژوهش حاضر باهدف شناسایی ملاکها و نشانگرهای سنجش تکالیف درسی اصیل در دوره ابتدایی انجام گردید. از روش پدیدارشناسیتوصیفی استفادهشد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با 14 مطلع که به روش نمونهگیری ملاکی انتخاب شدهبودند، گردآوری و به روش کلایزی تحلیل گردید. برای اعتباریابی یافتهها از راهبردهای ممیزی بیرونی، بازبینی توسط اطلاعرسانها، درگیری طولانی مدت و اطمینانپذیری استفادهشد. تحلیل عمیق دادهها، به شناسایی 43 نشانگر و 11ملاک شامل"شفافیت اهداف یادگیری"، "محوریت تفاوتهای فردی"، "چالشبرانگیزی"، "تنوع تکالیف"، "تکالیف تلفیقی و چندمهارتی"، "ارتباط با زندگی روزمره و توانایی حلمسئله"، "شفافیت ملاکهای ارزیابی"، "بازخوردمحوری"، "شناخت و فراشناخت"، "دادن حق انتخاب به دانشآموز" و "تفکر انتقادی" منجر گردید. میتوان از تکالیف اصیل برای توانمندسازی دانشآموزان و پرورش شایستگیهای ایشان برای ایفای موثر نقشهای شهروندی بهره برد.
The optimal use of authentic task is the intelligent strategy for reforming educational systems to understand the real world needs of the in order to nurture and develop the competencies of students as productive, responsible, self-regulating, creative, resilient, and confident citizens. The present study was conducted to identify criteria and indicators of authentic task in primary schools. For this purpose, a descriptive phenomenological method was used. The data were collected through in-depth semi-structured interview with 14 informants who were selected by purposive sampling and was analyzed using the Colaizzi's method. The deep analysis of data revealed 43 indicators and 11 criteria including: “clarity of learning objectives”, “relationships with daily lives and the ability to solve problems”, “clarity of assessment criteria”, “feedback”, “cognition and metacognition”, “giving students the right to choose” and “critical thinking”. Since the type of homework and its properties affect the performance of students, if the authentic criteria and indicators are used in the development of task, this transformative opportunity can be applied to empower students and develop their competencies to play the roles of effective citizens.
خلاصه ماشینی:
تکاليف اصيل نوعي ارزشيابي است که به متخصصان آموزشي کمک ميکند دانش و مهارت يادگيرندگان را از طريق شکل هاي معتبر، گوناگون ، به روز و شخصيتر در زمينه دنياي واقعي بسنجند و در صورت نياز آموزش خود را مطابق با بازخورد کسب شده ، اصلاح و بهبود بخشند همچنين با نشان دادن ارتباط فعاليت هاي برنامه درسي با مسايل هاي دنياي واقعي، فرصت خوبي براي خودارزيابي فردي و گروهي دانش آموزان فراهم ميکند (ديجماس و بلينديا٢، ٢٠١٨)، تا با تحليل و تمرکز بر آموخته هاي خود به نقاط قوت و ضعف خويش آگاهييافته ، عملکرد خود را بهبود بخشند (اوزنگلو و بالتاسي، ٢٠٢١).
اکثر مطالعات انجام شده با موضوع تکليف درسي، به ضرروت وجود تکاليف و اهميت تکاليف درسي اصيل در يادگيري پرداخته اند، اما در اين مطالعه اين سوال پيش ميآيد که تکاليف درسي 067 اصيل چه تکاليفي هستند؟ براي طراحي تکاليف درسي اصيل و با کيفيت چه ملاکها بايد مورد توجه قرار داد؟ به عبارتي تعداد بسيار کمي به شناخت ويژگيهاي يک تکاليف درسي اصيل پرداخته اند، تحقيقات در زمينه تکاليف درسي بيشتر با محوريت نگرش ، اهميت و ضرورت طراحي تکاليف و تأثيرات تکاليف اصيل بر يادگيري انجام گرفته است شواهد و مستندات پژوهشي نشان ميدهد، تکاليف موجود در نظام آموزشي فعلي، از اصالت کافي براي پرورش شهرونداني مسئول و پاسخ گو برخودار نيست و شايستگيهاي اساسي مورد نياز براي زندگي پويا و مولد را در تدوين تکاليف ، هدف گيري نکرده است و بيش ترين سعي آموزش ارائه دانش سطحي و جزئي و تبديل دانش آموز به ضبط صوت براي حفظ طوطيوار مطالبي که صد البته درزندگي و تعامل هاي اجتماعي چندان کمکي نميکند، است (صالحي و همکاران ، ١٣٩٤)؛ لذا هدف در پژوهش حاضر شناسايي ملاکها و نشانگرهاي مناسب براي سنجش تکاليف اصيل در دوره ابتدايي است .