چکیده:
هدف: بر حسب ادبیات پژوهشی، ضعف در انگیزش و مشغولیت تحصیلی بهعنوان یکی از مهمترین عوامل افتتحصیلی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف آزمون تاثیر مداخله چندبعدی شناختی - رفتاری مبتنی بر نظریه مارتین بر انگیزش و مشغولیت تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین صورت گرفت. روش: با استفاده از یک طرح آزمایشی از نوع پسآزمون با گروه کنترل، 20 دانشآموز دختر پایه هفتم دارای پیشرفت تحصیلی پایین، در شهر تهران، بر حسب ملاکهای ورود و خروج و انجام مصاحبۀ بالینی انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل منتسب شدند. در طی فرآیند مداخله، گروه آزمایش برنامۀ انگیزش و مشغولیت تحصیلی و گروه کنترل برنامۀ آموزشی مهارتهای زندگی را به مدت 13 جلسۀ 60 دقیقهای دریافت کردند. پس از پایان مداخله، هر دو گروه به مقیاس انگیزش و مشغولیت تحصیلی مارتین پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که اجرای مداخله چندبعدی مبتنی بر نظریه مارتین باعث تغییرات معنیدار (0. 01>P) در انگیزش و مشغولیت تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین شد. این تغییرات معنیدار هم در سطح کلی و هم در سطح مولفههای این سازهها مشاهده شد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش از تاثیرگذاری مداخله چندبعدی مارتین بر انگیزش و مشغولیت تحصیلی دانشآموزان حمایت میکند و استفاده از این برنامه را توسط مربیان و مشاوران تحصیلی در بافت آموزشی مستند میسازد.
Objective: According to the literature, low academic motivation and engagement are considered as one of the most important factors of academic underachievement. The aim of this study was to investigate the effect of the multidimensional cognitive–behavioral intervention based on Martin's theory on academic motivation and engagement of students with low academic achievement. Methods: In an experimental study using posttest-only design with a control group, 20 seventh grade female students with low academic achievement in Tehran were selected according to the inclusion & exclusion criteria and the clinical interview. Then they were randomly assigned to the experimental group and the control group. During the intervention process, the experimental group received academic motivation and engagement program and the control group received life skills training program for 13 sessions of 60 minutes. After the intervention, both groups responded to Martin's multidimensional Motivation and Engagement Scale−High School (MES-HS; Martin, 2011).Results: The results of the multivariate analysis of variance showed that the implementation of multidimensional intervention caused significant changes in academic motivation and engagement of students with low academic achievement, and these significant changes were observed both at the general level and levels of the components.Conclusion: The results of this study supported the influence of Martin's multidimensional intervention on students' academic motivation and engagement and documented the use of this program by educators and academic advisors in the educational settings.
خلاصه ماشینی:
بازي چرخ گردون انگيزش و مشغوليت تحصيلي با دل دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي پايين : افزايش شناخت ها و رفتارهاي سازگار و کاهش ناسازگارها The Game of Revolving Wheel of Academic Motivation and Engagement with the Heart of Students with Low Academic Achievement: Increasing Compatible Cognitions and Behaviors and Reducing Incompatible Ones زهرا رويايي ١، حميدرضا حسن آبادي ٢*، پروين کديور٣، هادي کرامتي 4 دريافت مقاله : ١٤٠١/١٠/٠٤ بازنگري مقاله : ١٤٠١/١٢/٢٤ پذيرش مقاله : ١٤٠٢/٠١/١٩ انتشار مقاله : ١٤٠٢/٠٤/٣١ چکيده هدف : بر حسب ادبيات پژوهشي، ضعف در انگيزش و مشغوليت تحصيلي به عنوان يکي از مهم ترين عوامل افت تحصيلي به شــمار ميرود.
Bandura, Barbaranelli, Caprara, & Pastorelli 11.
Pekrun, Goetz, Titz, & Perry 12.
در برخي از پژوهش هاي داخلي نيز با کاربست مداخلۀ بازآموزياسنادي براي دانشجويان مشروطي (احمديان نسب ، حسن آبادي، صادقي و محمدخاني، ١٣٩٩) يا دانش آموزان با افت تحصيلي (عظيمي، حسن آبادي و عرب زاده ، ١٣٩٧)نشان داده شــد که اين مداخله منجر به افزايش معنيدار انگيزش دروني، احســاس کنترل و بهبود ســبک اســنادي ميشود.
Hamm, Perry, Chipperfield, Heckhausen, & Parker 5.
اين اظهارات ، همسو با رويکرد چندبعدي پژوهش حاضر است و نتايج پژوهش نيز نشان ميدهد که اين مداخله با مورد هدف قرار دادن مؤلفه هاي چندگانه و کليدي، براي بهبود نيمرخ انگيزش و مشغوليت تحصيلي دانش آموزان کارآمد است .
(2016) Understanding motivational structures that differentially predict engagement and achievement in middle school science, International Journal of Science Education,38(2), 192-215.