چکیده:
با توجه به مزایای بیشمار فعالیتهای صادراتی، رشد صادرات بهعنوان یک مکانیسم استراتژیک در توسعه اقتصادی بسیار با اهمیت و برجسته است. شرکتها برای تحریک و تسریع در رشد صادرات، نیازمند بهکارگیری عواملی مؤثر در افزایش منابع مالی و چیدمان جغرافیایی یا پیکربندی فضایی مناسب برای مجموعه فعالیتهای خود هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای پویای بازاریابی بر منابع مالی و پیکربندی فضایی در شرکتهای دارای فعالیت صادراتی میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، توصیفی- پیمایشی با رویکرد پژوهش کمّی است. جامعه آماری پژوهش از کلیه مدیران و همچنین کارشناسان بازاریابی شرکتهای واقع در شهرکهای صنعتی استان لرستان که دارای حداقل دو سال فعالیت صادراتی بودند، تشکیل شده است. در پژوهش حاضر برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی استاندارد استفاده گردیده که روایی و پایایی آن نیز تأیید شده است. تحلیل دادههای جمعیتشناختی و همچنین آزمون توزیع نرمال دادهها به کمک نرمافزار SPSS 24 و تجزیه و تحلیل دادهها به منظور آزمون فرضیات پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار Smart PLS 3 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که قابلیتهای پویای بازاریابی تأثیر مثبت و معناداری بر منابع مالی و پیکربندی فضایی دارد. همچنین یافتهها حاکی از آن است که از میان ابعاد قابلیتهای پویای بازاریابی، بعد توسعه محصول جدید اثرگذاری بیشتری بر افزایش منابع مالی دارد و از طرف دیگر، بعد جمعآوری اطلاعات بیشترین اثرگذاری را بر چگونگی پیکربندی فضایی فعالیتها دارد.
Considering the countless advantages of export activities, export growth as a strategic mechanism in economic development is very important and prominent. In order to stimulate and accelerate export growth, companies need to use effective factors in increasing financial resources and geographical arrangement or spatial configuration suitable for their activities. The purpose of this research is to investigate the effect of dynamic marketing capabilities on financial resources and spatial configuration in companies with export activities. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method and nature with a quantitative research approach. The statistical population of the research is composed of all managers and marketing experts of companies located in industrial towns of Lorestan province that had at least two years of export activity. In the present study, a standard questionnaire was used to collect data, and its validity and reliability were confirmed. Demographic data analysis as well as data normal distribution test using SPSS 24 software and data analysis to test research hypotheses through structural equation modeling and partial least squares method using Smart PLS 3 software. The research results showed that dynamic marketing capabilities have a positive and significant effect on financial resources and spatial configuration. Also, the findings indicate that among the dimensions of dynamic marketing capabilities, the dimension of new product development has a greater effect on increasing financial resources, and on the other hand, the dimension of information collection has the greatest effect on the spatial configuration of activities.