چکیده:
موفقیت تحصیلی در سطح دانشگاهی موضوعی است که در چند دهه اخیر در کشورهای انگلیسیزبان به خصوص ایالات متحده و کانادا وارد حوزه پژوهشهای روانشناسی آموزش شده است. در ایران نیز تقریبا از دو دهه پیش، آنهم بیشتر در سطح دبستان و دبیرستان به این موضوع پرداخته شده است. در این بین، کانادا به دلیل داشتن شرایط خاص به لحاظ مهاجرپذیری و تاثیر آن بر تنوعبخشی به بافت جمعیتی خود، در این پژوهشها رویکرد کیفیتری نسبت به ایالات متحده در پیش گرفته است. عوامل موثر بر موفقیت دانشگاهی ارتباط تنگاتنگی با بافت اجتماعی-اقتصادی جمعیت هدف هر دانشگاه، رشته تحصیلی دانشجویان و نیز نیازها و انتظارات آنها از دانشگاه دارد. به این ترتیب، در طول سه دهه اخیر پژوهشگران به بررسی تاثیر عوامل بسیار گوناگونی در موفقیت تحصیلی دانشجویان رشتههای مختلف پرداختهاند. یکی از مهمترین این عوامل که با بسامد بالایی در پژوهشها و الگوهای متعدد از جمله الگوی تینتو (Tinto, 1977) برای بهبود تابآوری تحصیلی مطرح شده، میزان جذب اجتماعی دانشجویان در فضای دانشگاه است. با توجه به تاکید پژوهشهای خارجی بر این موضوع و با فرض اولیه اینکه، عامل یادشده در موفقیت تحصیلی دانشجویان زبان فرانسه در ایران نیز می-تواند موثر باشد، قصد داریم در این پژوهش که با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با روش کمی-کیفی انجام میگیرد، به بررسی تاثیر جذب اجتماعی دانشجویان زبان فرانسه در ایران بر انگیزه آنها برای ادامه تحصیل، بهبود تابآوری و موفقیت تحصیلی آنها در این رشته بپردازیم و در پایان، راهکارهایی برای تقویت این عامل در بین آنها ارائه دهیم.
Academic achievement has been addressed for several decades in the paradigm of psycho-pedagogical research in Anglo-Saxon countries, particularly in the United States and Canada. In Iran, research on the subject was born almost two decades ago, and this, more at the primary and secondary levels than at higher education. Canada has adopted given its socio-economic contextual diversity resulting from the reception of immigrants, a more qualitative approach than the United States in its studies. The factors influencing academic success are closely related to the socioeconomic context of student populations, their academic discipline, their needs and expectations of the university. Thus, researchers have studied the impact of a variety of factors on the success of students in various disciplines. Social integration in academia is a factor frequently cited for improving their perseverance in several studies, including that of Tinto (1997). Given the emphasis of Anglo-Saxon research on the subject and assuming that this impact exists with regard to Iranian students of FFL as well, we intend to study in the present research, adopting the analytical descriptive method and a qualitative and quantitative approach, the role of this factor on their perseverance and academic achievement and we will finally propose solutions for increasing their social integration in the academic environment.
La reussite universitaire est abordee depuis quelques decennies dans le paradigme de recherches
psychopedagogiques dans les pays anglosaxons en particulier aux Etats-Unis et au Canada. En
Iran, les recherches a propos du sujet ont vu le jour il y a presque deux decennies et cela, plutot
aux niveaux primaires et secondaires qu’aux etudes superieures. Le Canada a adopte, vue sa
diversite contextuelle socioeconomique provenant de la reception des immigrants, une approche
plus qualitative que les Etats-Unis dans ses etudes. Les facteurs influencant la reussite universitaire
ont des rapports etroits avec le contexte socioeconomique des populations etudiantes, leur
discipline, leurs besoins et attentes de l’universite. Ainsi, les chercheurs ont etudie l’impact d’une
panoplie de facteurs sur la reussite des etudiants de diverses disciplines. L’integration sociale au
milieu universitaire constitue un facteur frequemment cite pour l’amelioration de leur
perseverance dans plusieurs recherches dont fait partie celle de Tinto (1997). Etant donne la mise
en valeur des recherches anglosaxonnes du sujet et en supposant que cet impact existe quant aux
etudiants iraniens du FLE aussi, nous avons l’intention d’etudier dans la presente recherche, en
adoptant la methode descriptive analytique et une approche qualitative et quantitative, le role de
ce facteur sur leur perseverance et reussite universitaire en proposant finalement des solutions
pour l’augmentation de leur integration sociale au milieu universitaire.