چکیده:
همسويي راهبردي فعاليت هاي بازاريابي ديجيتال با استراتژي هاي كلان سازمان از ضروريات بازاريابي نوين است. توسعه فزاينده اين نوع بازاريابي ضرورت اين همسويي و هم افزايي را بيشتر مشخص مي كند. اين تحقيق با هدف شناسايي عواملي از بازاريابي الكترونيكي سازمان هاي بازرگاني انجام شده است كه اين نوع همسويي را تقويت مي كند. جامعه آماري اين تحقيق شامل شركتهاي ايراني فعال در زمينه بازاريابي ديجيتال است كه نماد اطمينان دريافت كرده اند. تعداد نمونه ها به روش نمونه گيري تصادفي و با استفاده از جدول مورگان 384 نمونه تعيين شد. داده هاي مورد نياز تحقيق از طريق پرسشنامه هايي جمع آوري شد كه بوسيله پست الكترونيكي و گوگل فرم در اختيار مديران و كارشناسان بازاريابي الکترونيکي و برنامه ريزي در اين شركت ها قرارگرفت. پرسشنامه در دو بخش طراحي شد. بخش اول به بررسي عوامل همسويي در شرکت پرداخت و بخش دوم نتايج عملکرد آن را از روش کارت امتيازي متوازن بررسي کرد. تحليل پاسخنامه ها با استفاده از نرم افزارهاي spss , lisrel انجام شد. روش تحقيق در اين مطالعه بصورت کمي و پيمايشي است و با استفاده از روش معادلات ساختاري مدل مفهومي جهت هم راستايي بازاريابي الکترونيکي و استراتژ هاي سطح کلان سازمان هاي بازرگاني ارايه گرديد. ارزيابي عملکرد سازمان-هايي که از عوامل هم راستايي استفاده نموده بودند بوسيله روش کارت امتيازي متوازن در 73 درصد موارد نسبت به ساير شرکت ها نتايج بهتري رانشان مي دهد .
strategic alignment of digital marketing activities with the grand corporate strategies is a necessary for new marketing. increasing development of this type of marketing highlights the necessity for this alignment and synergy. this study aims to identify the factors of e-marketing of commercial organizations that strengthen this type of alignment. the statistical population of this study includes iranian companies which are active in the field of digital marketing and have received the enemad. the number of samples was determined via a random sampling method and using the morgan table as 384 samples. the research data were collected through questionnaires that were provided to managers and e-marketing and planning experts in these companies by e-mail and google form. questionnaire items were designed in two sections: the first one examined the alignment factors in the company, and the second one surveyed the results of its performance through a balanced scorecard. replied questionnaire analysis was performed using spss and lisrel software. the research method in this study is quantitative and survey. using the sem method, a conceptual model for e-marketing alignment and grand strategies of commercial organizations has presented. performance measurement of organizations that have used alignment factors with the balanced scorecard method in 73% of cases shows better results than other organization.
خلاصه ماشینی:
تاثير همراستايي بازاريابي الکترونيکي با استراتژي کلان سازمان در بهبود عملکرد سازمان هاي بازرگاني حمسن رضايي : مربي ، گروه مديريت بازرگاني، بخش مديريت و اقتصاد، دانشگاه پيام نور، حملات ، ايران ، mohsenerezaei@gmail.
اين تحقيق با هدف شــناســايي عواملي از بازاريابي الکترونيکي سازمان هاي بازرگاني انجام شده است که اين نوع همسويي را تقويت ميکند.
داده هاي مورد نياز تحقيق از طريق پرسشنامه هايي جمع آوري شد که بوسيله پست الکترونيکي و گوگل فرم در اختيار مديران و کارشناسان بازاريابيالکترونيکي و برنامه ريزي در اين شرکت ها قرارگرفت .
از سوي ديگر تحقيقاتي هم براي ارائه مدل همسويي عمليات بازاريابي و ساير فعاليت هاي کسب وکار انجام گرفته است .
به همين دليل ايده طراحي يک مدل فراگير که بطور يکپارچه بازاريابي ، بازاريابي الکترونيکي ، فرايندهاي کسب و کار را در راستاي استراتژي هاي کلان سازمان (سطح بنگاه ) تحليل نمايد، شکل گرفت .
( ٥٢ طراحي مدل همسويي سيستم هاي کنترل مديريت و استراتژي بر مبناي ديدگاه قابليت پويا هانگ و همکاران ، ٢٠١٠) و همچنين ميتواند نتايج بهتري را در زمينه بهبود بازده مالي نشـــان دهد.
مجموعه اين سه استراتژي و طرح کلي در حوزه بازاريابي الکترونيکي بايد موجب تعيين حيطه فعاليت شرکت در فضاي مجازي شود.
Handbook on business process management.
“internal Marketing and Organizational Performance of SMEs in the EDV Industrial Sector“, Engineering Management in Production and Services, Vol 10 Issue 1, 55-64 14) SulliVan, K.
ACM Transactions on Management Information Systems, Vol 4, NO1.